Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 december 2013

Gemengde reacties op kwaliteit gemeente

LISSE – De manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners kan nog verbeterd worden. Dit blijkt uit het jaarlijkse WSJG-rapport ´‘Waar staat je gemeente?’ Dit rapport maakte het college van burgemeester en wethouders openbaar op dinsdag 10 december. Hierin komen zaken aan de orde over onderwerpen als Veiligheid, WoonklimaatWelzijn en Zorg en de relatie tussen de inwoners en de gemeente.
In april hebben 526 inwoners deelgenomen aan een enquete en de vragen beantwoord. De resultaten hiervan zijn vergeleken met elf andere gemeenten elders in Nederland, zoals Alphen aan den Rijn, Coevorden, Heerhugowaard en Tynaarlo. Niet alles blijkt fout te gaan. Ruim de helft van de inwoners is (heel) tevreden over de prestaties van Lisse. Meest tevreden is men over de dienstverlening wat betreft gezondheid, zorg en welzijn. Ook gaat het goed met de veiligheid in de buurt en is er  tevredenheid over de manier waarop de gemeente werkt aan verbetering van de leefbaarheid en veiligheid in de buurt. Als inwoners direct contact hebben met medewerkers op het gemeentehuis, krijgen ze over het algemeen de juiste informatie, volgens het rapport.
Maar het is niet allemaal hallelujah. Kritische punten zijn er nog voldoende. De gemeente Lisse kan de tevredenheid van haar inwoners verbeteren door meer met de inwoners te communiceren over zaken die dicht bij hen staan. De inwoners van gemeente Lisse willen meer betrokken worden bij de totstandkoming van de gemeentelijke plannen. De tijd dat de gemeente een informatieavond organiseerde over een onderwerp, waarbij de inwoners hun zegje konden doen en de gemeente vervolgens verder kon gaan met haar eigen plannen, is niet meer van deze tijd. De inwoners willen op de hoogte gehouden worden van het verloop van de behandeling en de mate waarin een inwoner zelf invloed heeft op de manier waarop zijn of haar vraag wordt afgehandeld.
Om de tevredenheid van de inwoners te verhogen, gaan de ambtenaren maatregelen nemen. De manier waarop klachten en meldingen afgehandeld wordt, moet verbeteren. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van het onderhoud van perken, plantsoenen en parken. Ook de manier waarop Lisse aandacht besteedt aan jongeren en jongeren met problemen moet beter.