JOEP DERKSEN
LISSE - Aan een groep van 150 winkeliers en andere ondernemers vertelde
dr. Cor Molenaar, Professor Retail aan de Erasmus Universiteit, dat zij het
helemaal fout doen. Wie als ondernemer in deze tijd van economische recessie en
internetverkopen moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, moet niet
gaan klagen over externe factoren. ‘Pas je aan of sterf uit.’
De inspiratie bijeenkomst was een
initiatief van Stichting Lisse Marketing (SLiM). Namens ondernemersvereniging
Alverha / KCL liet Martijn Tibboel weten: ‘We moeten overgaan tot actie en een
bloeiend winkelcentrum krijgen. We kunnen niet blijven berusten in de slogan; “Winkelcentrum
van de Bollenstreek”.’ SLiM-voorzitter Michiel van der Borg pleitte ook voor
samenwerking om de leegstand tegen te gaan: ‘We moeten de verzuiling verlaten.’
Molenaar hield geen blad voor
zijn mond en hij begon zijn toespraak met het hekelen van de huidige
openingstijden. ‘Waarom zijn er nog winkels voor 12:00 uur open? Er komt toch
niemand. Met de huidige ipadisering kopen mensen niet meer in de winkel, maar
om 21:30 uur thuis op de bank. Dan hebben ze vaak een paar glazen wijn op en is
de koopbereidheid veel groter dan de volgende ochtend met een chagrijnige man
en twee huildende kinderen.’
De winkeliersgoeroe heeft niets
met ondernemers die klagen dat ze ‘niet ook op zaterdagavond of zondag open
willen gaan’. Hij licht toe: ‘Een ondernemer luister naar zijn klanten. Als hij
niet open wil gaan, wanneer de klant het wil, dan moet hij maar voor een baas
gaan werken.’ Lisse laat jaarlijks 10 miljoen euro aan omzet liggen, zo rekende
Molenaar voor: ‘Ontwikkel ambitie en laat gemeente, winkeliers,
vastgoedbedrijven en een bankinstelling met elkaar samenwerken. Haal 10% van de
Keukenhofbezoekers bij u binnen. Bijvoorbeeld door het uitdelen van flyers met
de aanbieding dat deze bezoekers gratis koffie met gebak krijgen. Dan zijn ze
in het centrum en gaan ze meer geld besteden aan andere zaken.’
Molenaar eindigde de avond met een tip: ‘Werk samen.
Als iemand bij u een pak koopt, geef hem dan een tegoedbon voor een gratis kop
koffie bij de buurman. Grote kans, dat hij er dan nog iets bij bestelt ook!’
Het grootste deel van de aanwezigen was overtuigd en enkele winkeliers meldden zich
aan om een werkgroep op te zetten. Deze werkgroep moet de neuzen van alle
winkeliers dezelfde kant op krijgen, zodat het resultaat van de
inspiratiebijeenkomst niet zal zijn: ‘Ze dronken een glas, deden een plas en
alles bleef zoals het was.’ Molenaar: ‘Recesie en internet zijn geen oorzaken.
Bekijk wat u zelf fout doet! U hebt niets aan een vijfjarenplan, want als u nu niet
verandert, bent u de vis die wordt gegeten door de visarend.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home