Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 maart 2014

Pleidooi voor extra brug over Ringvaart

LISSERBROEK –Meer dan een half miljard euro wordt gestoken in het zogeheten R-Net project. Met dit openbaar vervoersysteem krijgen de bussen zoveel mogelijk prioriteit waar het gaat om de doorstroming.
De Dorpsraad in Lisserbroek houdt een vurig pleidooi voor de aanleg van een extra brug over de Ringvaart, zodat ook de automobilisten en het vrachtvervoer kunnen genieten van een betere doorstroming. Leo Tates, lid van de Dorpsraad en belast met de portefeuille ruimtelijke ordening, laat weten over het tracé van de nieuw aan te leggen busbaan en de daarbij behorende brug:  ‘Wij als dorpsraad zijn het absoluut niet eens met de door de bestuurders gemaakte keuze. Wij zijn niet tegen een hoogwaardig openbaar vervoer maar zouden graag zien dat er een andere keuze gemaakt zou zijn. Aansluiting aan de route over het industriegebied Meer en Duin vinden wij een veel minder ingrijpende keuze. Daarnaast vinden wij het een gemiste kans om om de huidige verkeer problematiek over de Lisserbrug aan te pakken.’
In een brief aan de verschillende colleges stelt de Dorpsraad: ‘Leg een nieuwe brug voor het autoverkeer aan in het verlengde van Meer en Duin. De bestaande Lisserbrug kan dan autoluw worden en bestemd worden voor het HOV plus het langzaam verkeer. Het is dé oplossing voor de overbelasting van de bestaande Lisserbrug. Dit voorstel geeft een goede ontsluiting van de toekomstige woningbouw bij Lisserbroek en het biedt een optimale schakel in de HOV Noordwijk-SchiphoI. De verkeersveiligheid zal toenemen en de verkeersoverlast afnemen, ook aan de zijde van Lisse. Tenslotte blijft het historische bebouwingslint van de Hillegommerdijk gespaard.’
De dorpsraad ziet de huidige plannen voor de aanleg van een aparte busbrug met fietsverkeer niet zitten: ‘Dat lost het verkeersveiligheidsprobleem bij de bestaande Lisserbrug niet op, de overbelasting van de oude brug blijft en de busbrug heeft een ligging buiten de grootste verkeersstroom.’
Wethouder Ad van Zelst wijst de visie van de dorpsraad niet af, maar lijkt deze zelfs te ondersteunen. ‘Met het ondertekenen van de bestuursovereenkomst en uitvoeringsovereenkomst voor het hoogwaardig openbaar vervoer in R-net vorm tussen Noordwijk en Schiphol is een belangrijke stap gezet. Het is een bevestiging van een proces waar we bestuurlijk al heel lang mee bezig zijn en voor Lisse ging het dan over de brug en de compensatievergoeding voor de Waterkanten. Met deze vorm van openbaar vervoer wordt een snelle(re) verbinding gerealiseerd met via straks ( na 2020 ) een brug ter hoogte van de Waterkanten naar de Haarlemmermeer.’
 
Hij vervolgt: ‘Het R-net principe wil zoveel mogelijk over vrije busbanen maar dat lukt alvast niet tussen onze bollendorpen. Maar de provincies willen in ieder geval de brug wel alleen voor de bus en het is ons met veel moeite gelukt de brug ook voor fietsers en voetgangers toegankelijk te maken. De actiegroep in de Haarlemmermeer hoeft voor wat deze brug betreft niet te rekenen op toegankelijkheid voor auto's . Maar een tweede brug (een derde eigelijk naast de N 207) blijft zeker op ons verlanglijstje staan en wij denken meer aan de zuidkant van Lisse tegen de A44 aan in combinatie met het doortrekken van de N 205 in zuidelijke richting.’