LISSERBROEK
–Meer dan een half miljard euro wordt gestoken in het zogeheten R-Net project.
Met dit openbaar vervoersysteem krijgen de bussen zoveel mogelijk prioriteit
waar het gaat om de doorstroming.
De Dorpsraad in
Lisserbroek houdt een vurig pleidooi voor de aanleg van een extra brug over de
Ringvaart, zodat ook de automobilisten en het vrachtvervoer kunnen genieten van
een betere doorstroming. Leo
Tates, lid van de Dorpsraad en belast met de portefeuille ruimtelijke ordening,
laat weten over het tracé van de nieuw aan te leggen busbaan en de daarbij
behorende brug: ‘Wij als dorpsraad zijn
het absoluut niet eens met de door de bestuurders gemaakte keuze. Wij zijn niet
tegen een hoogwaardig openbaar vervoer maar zouden graag zien dat er een andere
keuze gemaakt zou zijn. Aansluiting aan de route over het industriegebied Meer
en Duin vinden wij een veel minder ingrijpende keuze. Daarnaast vinden wij het
een gemiste kans om om de huidige verkeer problematiek over de Lisserbrug aan
te pakken.’
In een brief aan de verschillende colleges stelt de
Dorpsraad: ‘Leg een nieuwe brug voor het autoverkeer aan in het verlengde van
Meer en Duin. De bestaande Lisserbrug
kan dan autoluw worden en bestemd worden voor het HOV plus het langzaam
verkeer. Het is dé oplossing voor de overbelasting van de bestaande Lisserbrug.
Dit voorstel geeft een goede ontsluiting van de toekomstige
woningbouw bij Lisserbroek en het biedt een optimale schakel in de HOV
Noordwijk-SchiphoI. De verkeersveiligheid zal toenemen en de verkeersoverlast
afnemen, ook aan de zijde van Lisse. Tenslotte blijft het historische
bebouwingslint van de Hillegommerdijk gespaard.’
De
dorpsraad ziet de huidige plannen voor de aanleg van een aparte busbrug met
fietsverkeer niet zitten: ‘Dat lost het verkeersveiligheidsprobleem bij de
bestaande Lisserbrug niet op, de overbelasting van de oude brug blijft en de busbrug heeft een
ligging buiten de grootste verkeersstroom.’
Wethouder Ad van Zelst wijst de visie van
de dorpsraad niet af, maar lijkt deze zelfs te ondersteunen. ‘Met het ondertekenen van de bestuursovereenkomst en uitvoeringsovereenkomst
voor het hoogwaardig openbaar vervoer in R-net vorm tussen Noordwijk en
Schiphol is een belangrijke stap gezet. Het is een bevestiging van een proces
waar we bestuurlijk al heel lang mee bezig zijn en voor Lisse ging het dan over
de brug en de compensatievergoeding voor de Waterkanten. Met deze
vorm van openbaar vervoer wordt een snelle(re) verbinding gerealiseerd
met via straks ( na 2020 ) een brug ter hoogte van de Waterkanten
naar de Haarlemmermeer.’
Hij vervolgt: ‘Het R-net principe wil zoveel mogelijk over vrije
busbanen maar dat lukt alvast niet tussen onze bollendorpen. Maar de
provincies willen in ieder geval de brug wel alleen voor de bus en het is ons
met veel moeite gelukt de brug ook voor fietsers en voetgangers toegankelijk te
maken. De actiegroep in de Haarlemmermeer hoeft voor wat deze brug betreft niet
te rekenen op toegankelijkheid voor auto's . Maar een tweede brug (een
derde eigelijk naast de N 207) blijft zeker op ons verlanglijstje staan en wij
denken meer aan de zuidkant van Lisse tegen de A44 aan in combinatie met het
doortrekken van de N 205 in zuidelijke richting.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home