Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 april 2014

‘Ik ga niet achter de tulpen zitten’

 
JOEP DERKSEN
LISSE – Drie oud-fractievoorzitters en gemeenteraadsleden ontvingen vorige maand een koninklijke onderscheiding. Zij mogen zichzelf voortaan Lid in de Orde van Oranje Nassau noemen. In een drieluik praten Willem Loos (VVD), Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) en Cees Verburg (D66) over wat dit eerbetoon voor hun betekent.
Wanneer iemand twaalf jaar in de gemeenteraad heeft gezeten, krijgt hij/zij automatisch een lintje. Dat besef leidt er toe, dat Loos bescheiden is over het kleinood wat hij mag dragen. ‘Zonder zo’n lintje doe je het raadswerk ook. Wel vind ik het lintje heel eervol en ik heb het graag aanvaard.’ Hij lacht: ‘Ik heb niet extra lang in de raad gezeten om het lintje te ontvangen, want dan had ik vier jaar geleden ook kunnen stoppen.’
Loos vervolgt: ‘Het verstrekken van lintjes voor raadsleden moet niet afgeschaft worden. Je doet je best voor de samenleving. Natuurlijk zijn er mensen die pas na dertig jaar vrijwilligerswerk een lintje krijgen, maar wij raadsleden zijn ook vel voor de mensen bezig. We krijgen er geld voor, maar het geld is geen drijfveer. In een kleinere gemeente als Lisse is dat niet meer dan een zakcentje.’
De voormalig VVD-fractievoorziter was niet zenuwachtig op de avond zelf, maar had er wel naar toe geleefd. ‘In januari is mijn moeder overleden en ik vond het heel fijn dat mijn vader er bij kon zijn.’ Loos blikt terug op de afgelopen jaren: ‘Door mijn vrouw ben ik in 1984 lid geworden. Na een tijdje trad ik toe tot het bestuur en daarna zat ik in de steunfractie. Toen was het gebruikelijk dat je eerst een periode meedraait. Nu kun je al in de raad komen als je een maand lid bent. Ik vind dat niet verstandig, want mensen die gaan voor de raad hebben een heel lange periode nodig om zich alle dossiers eigen te maken. Ik had het al vier jaar gedaan en had een goede voorbereing. Als je een half jaa van tevoren begint met jezelf in te werken, gaat je dat opbreken.’
Met het vertrek van Loos, Nieuwenhuis en Verburg verdwijnt ongeveer een halve eeuw aan kennis uit de raad. Is dat een gevaar voor de democratie? ‘Het is aan de partijen om ervarenmensen in te zetten om de nieuwe raadsleden zo goed mogelijk te begeleiden. Dat heb ik de afgelopen vier jaren gedaan, maar nu gaan Marianne Entrop en Marie José Verheij zich hier voor inzetten.’ Loos neemt niet definitief afscheid van de politiek en overweegt een comeback op een ander niveau. Hem is gevraagd om na te denken om zich in te zetten voor de provincie of de Kamercentrale. Ook een wethouderspositie slaat hij niet bij voorhand af. ‘Ik ben me hierover nog aan het beraden. Voorlopig neem ik even tijd voor mezelf en dan ga ik kijken of er wat andere leuke dingen zijn. Sowieso moet ik meer bewegen, dus ik ga veel lange wandelingen maken. Ik ga zeker niet achter de tulpen zitten.’