Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 mei 2014

Kritiek op Christian Malin

KAAG EN BRAASSEM – De afgelopen vier jaren heeft gemeenteraadslid Christian Malin (SVKB) de gemeenteraad vertegenwoordigd tijdens vergaderingen van allerlei gemeenschappelijke regelingen. Dat zijn (semi) overheidsinstanties, waar de gemeente een belang in of mee heeft. Ook de komende vier jaren wil Malin zich hier weer voor inzetten en hij heeft zich kandidaat gesteld om benoemd te worden als vertegenwoordiger van de raad in die gemeenschappelijke regelingen. Er bestaan echter grote twijfels of Malin de meest geschikte persoon is om deze taken op zich te nemen, zo bleek vorige week.
Verschillende politici willen alleen op basis van anonimiteit praten over Malin. ‘Ik ben er op tegen dat Christian Malin naar voren geschoven wordt. Laat dat een wethouder doen’, zo stelt de een. ‘Hij heeft vier jaar lang niets gezegd tijdens die bijeenkomsten. En Marina (van der Velde, burgemeester, JD) laat zich niet door hem souffleren; zij heeft haar eigen dingen verteld.’ Zijn politieke collega laat weten: ‘We zijn blij dat iemand bereid is hier veel vrije tijd in te steken, maar het is de vraag of Malin de meest geschikte kandidaat is.’ Het ambtenarenapparaat adviseert, dat het niet een raadslid is, maar collegeleden moeten zijn, die de gemeente Kaag en Braassem naar buiten toe vertegenwoordigen. Enkele raadsleden zijn het hier mee eens. ‘Als je Malin inruilt voor een wethouder, beschadig je hem niet zo, dan wanneer je hem inruilt voor een ander raadslid.’
Toch is er ook lof over Malin: ‘Hij ging overal naar toe en bracht daar verslag van uit’, zo vindt een ervaren politicus. ‘En zie maar eens een ander raadslid te vinden. Dat is het probleem.’ De politici erkenden ook, dat het de taak is van de gemeenteraad om de zaken te verbeteren: ‘Het is aan de raad om Malin voer te geven en zaken naar voren te brengen. Dat kun je Christian niet verwijten.’ Malin zelf weerlegt de kritiek. ‘Morgen heb ik een gesprek met mijn fractievoorzitter (Petra van der Wereld, JD), dat op haar verzoek plaats vindt. Ik heb vanaf het begin gestreden voor openbaarheid van de commissie Stiekem. Ik was bij alle portefeuillehoudersoverleggen aanwezig en heb aan de burgemeester achtergrondinformatie gegeven. Daar deed ze ook wat mee. Ik was daar als raadslid en als de bugemeester het woord voert, dan is zij de eerste vertegenwoordiger van de gemeente.’
Hij vervolgt: ‘Ik ben me niet bewust van de kritiek. Ik ga me voorlopig niet terugtrekken als kandidaat. De raad moet een vertegenwoordiger hebben in Holland Rijnland om informatie uit de eerste hand te krijgen. Ik heb de leden van de raad vooraf en achteraf geïnformeerd en ik dacht dat ik dat naar behoren had gedaan.’ Petra van der Wereld was niet blij toen ze gevraagd werd naar haar standpunt in deze kwestie: ‘Wij zijn hier nog volop over in gesprek. Ik had gedacht dat ik dit zonder enge ruchtbaarheid met hem kon bespreken en nou komen deze uitspraken. Christian heeft zich gekandidateerd en hij heeft zijn best gedaan om iedereen te betrekken en op de hoogte te houden van alles wat er in Holland Rijnland speelde. Alle informatie heeft hij doorgestuurd. Hoe hij in de vergadering zelf was, daar kan ik geen oordeel over geven. Ik was er niet bij.’ Tijdens de raadsvergadering van maandag 12 mei stemden 13 mensen tegen Malin als kandidaat voor de vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland. In plaats van Malin wordt nu wethouder Henk Hoek met burgemeester Marina van der Velde naar deze vergaderingen gestuurd.