Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.100, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 juli 2014

Marketing is geen kunst

 
JOEP DERKSEN
STREEK – Henk van Hemert is een bekend kunstenaar en zijn werken zijn wereldwijd geëxposeerd en goed verkocht. Het heeft hem geen ander mens gemaakt, sterker nog: hij zet zich al jaren in om zijn collega-kunstenaars te helpen meer bekendheid te krijgen. En dus te slagen als ‘zelfstandig kunstondernemer’.
Wat moet je als kunstenaar anders doen dan een commercieel bedrijf om succesvol te zijn? ‘Eigenlijk verschilt het niet, want als kunstenaar ben je een kleine ondernemer die z’n eigen merk kan worden.’ Dat gaat echter niet zomaar, informeert Van Hemert. De cum laude afgestudeerde kunstenaar die thuis zit te wachten op de wereld, komt van een koude kermis thuis. ‘Als kunstenaar verkoop je niet alleen je werk, maar ook een stukje van je droom. Je moet voor jezelf weten, waar jij voor staat en dat ook uitdragen naar de wereld. Pas als je zover bent, kun je jezelf en je kunstwerken vermarketen.’
Kunst creëren en winst maken kan goed samen gaan. Je hoeft je ziel niet te verkopen om jouw passie uit te dragen, zo vindt Van Hemert. ‘Laat je passie van binnenuit naar buiten komen. Als kunstenaars dat niet doen en dus hun kunst niet verkopen, doen ze zichzelf tekort.’ Van Hemert heeft zelf een lange weg gegaan, voordat hij zichzelf ‘kunstenaar’ noemde. ‘Op mijn zestiende wilde ik al kunstenaar worden, maar mijn ouders verboden het me.’
Hij is bedrijfseconomie gaan studeren en werd internationaal marketingcommunicatiemanager bij Philips, maar bleef schilderen in zijn vrije tijd. Veel van deze werken werden in diverse Europese landen geëxposeerd. Van Hemert’s grote doorbraak kwam, toen hij op z’n veertigste met een paar diatjes van zijn werk bij een galerie in New York binnenstapte. Met zijn ervaring om als marketeer producten te verkopen en zijn kwaliteitswerk, hing zijn kunst binnen de kortste keren in drie galerieën in New York.
Van Hemert: ‘Toen is bij mij de knop omgegaan. Ik vond het oneerlijk, dat ik mijn ervaring van marketeer en schilderen kon combineren om bij galerieën binnen te komen, terwijl andere kunstenaars die veel beter zijn, deze mogelijkheid niet krijgen.’ Vanaf dat moment is hij andere kunstenaars gaan helpen om ondernemer te worden. Tegelijkertijd heeft hij zijn kunst gebruikt om met de verkoop ervan kinderen in Nepal van straat te halen, huizen te bouwen in Tanzania voor kinderen die wees zijn geworden en kinderen in Gambia naar school te laten gaan. ‘Mijn ware nalatenschap is, dat kunst meer kan betekenen dan alleen iets dat boven de bank hangt.’
Hij adviseert andere kunstenaars om zich meer en beter te profileren. ‘Vraag de aandacht, wek de interesse, zorg ervoor dat mensen je werk willen en laat ze actie ondernemen om het te kopen. Wees onderscheidend en laat mensen weten wie je bent en waar je voor staat. Dan kunnen toekomstige kopers zich met je vereenzelvigen. Een kunstwerk is een optelsom van alles wat rond de kunstenaar zit. Dat is een stukje art marketing. Het gaat erom wat je communiceert, hoe je communiceert en wanneer je het communiceert. De kracht van de boodschap zit ‘m in de herhaling. Als je één keer iets post, haalt het niets uit. Succesvolle kunstenaars besteden 30% van hun tijd aan het werk en 70% aan het bekendmaken van hun werk.’

2 Comments:

At 5:53 p.m., Blogger Team Mainportart said...

Een goed en zeer herkenbaar verhaal dat mij als kunstenaar en galeriehouder zeker aanspreekt. Ik heb er dan ook vanaf mijn facebookpagina https://www.facebook.com/jan.sibie naar verwezen. Ik neem aan dat dat geen probleem is?
m vr gr J Sibie

 
At 12:06 p.m., Blogger Joep J.B. Derksen said...

Geen probleem, Team Mainportart!

 

Een reactie posten

<< Home