JOEP DERKSEN
NIEUWKOOP – Het
verplaatsen van de komgrens (het gemeentebord bij het begin van de bebouwde kom
met daarop ‘Nieuwveen’) aan de Oostkanaalweg heeft tot vragen geleid bij de
politici. Tijdens de meningsvormende raad wilden verschillende politieke
partijen weten, waarom de komgrens op zeven meter van een vluchtheuvel wordt
geplaatst en niet honderd meter verderop
richting Alphen. Zo komen namelijk de bushaltes ook binnen de bebouwde kom. En,
zoals iedere automobilist weet, hebben bussen binnen de bebouwde kom voorrang
op het moment dat ze vanaf de bushalte vertrekken.
Cees
Hagenaars (MPN/PN) riep het college op
om de snelheid op de Oostkanaalweg te laten verlagen van 80 kilometer naar 60
kilometer per uur. Het 17-jarige commissielid Verduijn (SGP/ChristenUnie), die
nog rijlessen volgt, maakte zich zorgen over de korte remweg van zeven meter,
tussen de komgrens en de vluchtheuvel: ‘Dan zijn de automobilisten nog niet
voldoende afgeremd vanaf de 80 kilometerweg.’ Leon Zoet (CDA) pleitte voor het
binnen de bebouwde kom brengen van de bushaltes.
Namens
wethouder Trudy Veninga (CDA) nam een ambtenaar het woord. Hij stelde: ‘De kans
dat van die provinciale weg een 60 kilometerweg wordt gemaakt, is nihil. Het
traject daar is dermate lang, dat die wens niet haalbaar is. Het verplaaatsen
van de komgrens (met honderd meter richting Alphen aan den Rijn, JD) is een
mogelijkheid, maar een komgrens is niet per definitie een verkeersmaatregel.’
Over de korte remafstand tussen de komgrens en de vluchtheuvel liet de
ambtenaar weten: ‘Ook ruim van tevoren is een afrem mogelijk. Je wordt geacht
de snelheid te verminderen ruim voordat je de komgrens binnen komt. Voor een
rood stoplicht moet je ook stoppen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home