NIEUWKOOP
– ´We gaan er vol op inzetten om de Aardamseweg minder verkeersonveilig te
maken.´Wethouder Guus Elkhuizen (SBN) deed deze uitspraak tijdens de
meningsvormende raad van donderdag 2 oktober. Het Verkeersveiligheidsplan Ter
Aar Zuidwest was onderwerp van gesprek. Zijn collega/wethouder Annette
Pietersen (D66) liet weten, dat de Ringdijk drie maanden lang gebruikt wordt
door het bouwverkeer.
Over de Aardamseweg stelde Elkhuizen: ´We
willen de snelheid uit het verkeer halen. Dat wordt met klinkers beter
gerealiseerd dan met asfalt, want klinkers remmen af.´ Landbouwverkeer en zwaar
vrachtverkeer (boven 4.500 kg) zijn in de toekomst niet meer welkom op de
Aardamseweg. Dit verkeer moet omrijden via de Westkanaalweg. Als de huidige
scholen aan de Alber Schweitzerweg zijn verdwenen en vervangen voor een brede
school, kan deze weg eventueel als alternatieve derde ontsluitingsweg dienen. Maar waarschijnlijk gebeurt dit niet vóór
2020.
Pietersen: ´Het bouwverkeer willen we voor
drie maanden over de Ringdijk laten rijden en we maken daar tijdsafspraken
over. Bij het aanleggen van de nieuwe woonwijk, wat zo’n twee jaar gaat duren, willen
we niet voor de hele periode het bouwverkeer over de Ringdijk laten rijden, vanwege
de pubers die daar fietsen.´ Cees
Hagenaars (MPN/PN) was kritisch. ´De verkeersveiligheid kan niet gegarandeerd
worden, dusde bouw van 80 woningen in Ter Aar West moet niet doorgaan. Een
woonwijk bouwen achter een bestaande woonwijk, zonder extra en veilige
ontsluiting is heel erg onhandig en niet verstandig. Paul Platen (VVD)
waarschuwde voor het gevaar dat de verkeersproblemen verschuiven van de
Aardamseweg naar de Westkanaalweg.´Dan komen de fietsers van de regen in de
drup.´ Jamiel Arens (CDA) pleitte voor geduld, waar het gaat om het op orde
hebben van alle veiligheidsmaatregelen. ´Het college wil een duurzame
bouwrouteplan maken, voor de veiligheid van iedereen die gebruik maakt van de
weg. De veiligheidsmaatregelen zjin een verbetering van de huidige situatie en
dit plan biedt een goede uitgangspunt. We moeten mooie praatjes achterwege
laten. Nu is een betere ontsluiting niet haalbaar en betaalbaar. Met loze
beloftes schiet niemand op.´ Ook Lizet Keijzers (SBN) kon zich vinden in het
collegevoorstel: ´Er is evenwicht tussen betaalbare maatregelen en het
verbeteren van de verkeersveiligheid.´
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home