Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 december 2014

‘Dorpshart Lisse’ moet centrum redden

JOEP DERKSEN
LISSE – Dorpspromotor Marco van der Lingen heeft namens een ‘ondernemersactiegroep’ plannen gepresenteerd voor een verbetering van Lisse als koop- en toeristencentrum. Het wordt hoog tijd dat er wat gebeurt, want in zeven jaar tijd (2004 – 2011) is de omzet van niet-dagelijkse artikelen gekelderd van 78 miljoen euro naar 55 miljoen euro. En sinds die tijd zijn de internetverkopen alleen nog maar toegenomen.
Van der Lingen: ‘In Lisse zijn 130 winkels afhankelijk van de verkoop van niet-dagelijkse artikelen. De totale omzet gaat naar beneden, terwijl er dertien winkels voor mode en luxe bij zijn gekomen.’ 56% van de omzet van niet dagelijkse artikelen en 29% van de omzet van dagelijkse artikelen komt van niet-Lissers. Onze inwoners geven veel geld uit in het eigen dorp, maar 29% van hun uitgaven gaat naar winkelcentra in omliggende dorpen, zoals Hoofddorp, en kopen via internet. ‘We raken 9 miljoen euro kwijt aan internetomzet’, aldus Van der Lingen. Opmerkelijk genoeg heeft de ondernemersactiegroep geen ideeën naar buiten gebracht over het verbeteren van de internetverkopen. Wel moet worden ingezet op de infrastructuur, rijroutes en de marketing van het dorpscentrum.
Het winkelen moet weer een beleving worden, zodat de inwoners nog meer in het eigen dorp blijven shoppen en ook consumenten uit buurgemeenten hier naar toe gaan. De dorpspromotor: ‘Lisse Centrum moet op de mensen overkomen als een gezellig centrum met een veelzijdig aanbod van winkels, cultuur, horeca en vermaak. Je moet een leuk dagje uit kunnen hebben en het gevoel hebben dat je in het bloemendorp van Nederland bent.’ Als promotie komt er een nieuw logo en een  nieuwe naam: ‘Dorpshart Lisse’.
Het dorp moet worden onderverdeeld in vier thema’s: ‘Shopping’, ‘Kinderen en Beukenhof’, ‘Fietsknooppunt en historisch dorp Lisse’ en ‘Bereikbaar Lisse’.Op alle entrees en kruisspunten moeten wegwijzers komen om aan te geven waar zaken als speeltuin, theater, keukenhof, en dergelijke zijn. Bij Annie voor de Wind komen drie straatlantaarns die allerlei verschillende kleuren uitstralen. Van der Lingen pleitte voor een minimale gratis parkeertijd van vier uur en de komst van een HOV-bushalte bij Huis van Cultuur Floralis.