Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 mei 2015

Mogelijkheden voor elektrische laadpunten

JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Als de gemeente gaat meewerken aan het plaatsen van laadpalen, dan kan dat het beste gebeuren met zogeheten ‘verlengd private aansluitpunten’. Bij dit soort laadpalen wordt door de aanvrager (een bezitter van een elektrische auto) de kosten voor het plaatsen en onderhoud betaalt. De gemeente stelt dan een openbare parkeerplaats ter beschikking die vanaf dat moment alleen beschikbaar is voor elektrische auto’s om daar opgeladen te worden. De aanvrager van de elektrische laadpaal kan dan een kleine toeslag van circa twee euro per kilowatt berekenen voor andere gebruikers van deze laadpaal. Hiermee kan een deel van de circa 1.800 euro aan installatiekosten betaald worden.
Tijdens een openbare vergadering over ‘Laadpalen in de openbare ruimte’, dat op initiatief van de VVD werd georganiseerd, kwam deze informatie naar voren. Twee experts van Movaris en de ANWB vertelden de aanwezigen over de mogelijkheden voor het elektrisch rijden. Op dit moment rijden er in Nederland 50.000 elektrische voertuigen rond en de verwachting is, dat dit aantal in 2020 gestegen is naar 200.000 voertuigen. Maar om dat te bereiken moeten er overal in Nederland elektrische oplaadpalen worden neergezet.
In steden als Amsterdam is dat geen probleem; daar zijn nu al 1.851 oplaadpunten. Niet omdat de Amsterdammers per sé zo milieubewust zijn, overigens. Veel van deze mensen hebben ook een elektrische auto aangeschaft, zodat ze op die manier een eigen parkeerplek konden krijgen. Dit soort problemen spelen niet echt in Oegstgeest, maar wel storen mensen zich aan de kabels die vanuit de huizen over de stoep richting de opladende elektrische auto’s liggen. En waar rolstoelrijders en kinderwagenbestuurders dan weer last van hebben. ‘Met een ‘verlengd privaat aansluitpunt’ kan een kabel onder de tegels door in het eigen huis geplugd worden’, zo werd gesteld. Het laadpunt moet wel voor iedereen beschikbaar zijn. Om dit te realiseren, moet de gemeente standaard afspraken opstellen over beheer en onderhoud, maar ook aansprakelijkheid.