Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 juni 2015

Zonder handvaardigheid weet je niet wat je mist

Juf Marit presenteert nieuw boek
JOEP DERKSEN
SASSENHEIM – Handvaardigheidsjuf Marit May (55) zet zich haar hele werkzame leven in om kinderen met hun handen bezig te laten zijn. En zo het genot te ervaren van het creatief zijn en te zien dat er iets totaal nieuws ontstaat dankzij een eigen idee. Veel van deze zelfgemaakte werkjes worden door de leerlingen van De Overplaats en De Kinderburg trots meegenomen naar huis en zo kwam juf Marit op het idee om een (tweede) boek te schrijven; ‘Kunst op je Kamer’.
Het boek geeft een overzicht van door kinderen gemaakte slaapkamervoorwerpen, die geïnspireerd zjin door beroemde ontwerpers. Of het nu gaat om een ‘bedtatouage’ van Henk Schiffmacher, een ingepakte stoel ala Christo of de Eiffeltoren volgens ontwerper Gustav Eiffel. Twintig van Juf Marit’s leerlingen hebben zich vorig schooljaar ingezet om deze werken te maken en zij waren allemaal bij de boekpresentatie aanwezig.
Vlak voor de overhandiging van het eerste exemplaar aan één van haar oud-leerlingen, ontwerper Niels Datema, vertelt juf Marit: ‘Ik ben vakleerkracht handvaardigheid en dit beroep wordt overal wegbezuinigd. Maar het is zó belangrijk, dat kinderen bezig zijn met hun handen en zo hun eigen talenten leren ontdekken. Daardoor raken ze in balans.’  Lachend voegt ze er aan toe: ‘En onder bezig zijn met de handen bedoel ik dus niet alleen de duim en wijsvinger die over een iPad gaan.’
Dus in feite is dit boek een symbolische noodklok die wordt geluid? Juf Marit beaamt dit: ‘Niet alleen scholen, maar ook ouders kunnen het gebruiken. Ik hoop dat ik met dit boek talenten van kinderen aanwakker. Ieder kind kan volwassen worden zonder handvaardigheid, maar dan weet je niet wat je mist.’
De 12-jarige Harm bewondert de inhoud van het boek, dat hij zojuist gekregen heeft. Cool kijkt hij naar bladzijde 49, waar een foto met beschrijving van zijn gemaakte tatoeagewerkstuk staat. ‘Ik vind handvaardigheid fijn, want hiermee kan ik laten zien wat ik zelf wil. Door handvaardigheid kunnen creatieve kinderen iets leuks doen. Zelf maak ik mozaïek en kastjes.’ Ook Charley (12) ziet haar werkstuk, een kledinghanger met een punkhoofd erop, in het boek terug. Samen met een door haar geknipt en met neondraad vastgenaaid T-shirt. ‘Wat je in de winkel koopt, is saai. Ik wil styliste worden.’ Juf Marit besluit: ‘Ik heb heel veel ideeën voor een derde, kunstgerelateerd, boek.’ We kunnen dus wachten op een volgend succesverhaal.