Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 juli 2015

Uitstel plannen Drechthoek II

KAAG EN BRAASSEM – Projectontwikkelaar Mourik Groot-Ammers BV wil meer tijd hebben, om een voorstel te doen aan de gemeente voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan Drechthoek II. Burgemeester Marina van der Velde vindt dat prima: zij deelde de gemeenteraad namens het college mee, dat Mourik hiervoor tot uiterlijk 15 september de tijd krijgt. Op basis van het voorstel voor ‘een eventueel vervolgtraject voor Drechthoek II’, gaat het college dan aan de raadsleden vragen, wat zij vinden van de herontwikkelingsplannen.

Op dit moment zijn de grondeigenaren het over een aantal zaken niet eens. Dan gaat het om de behoefte aan bedrijfskavels, het draagvlak van de omgeving voor de plannen en de het zogeheten ‘rendement/risicoverhouding’ van de gemeente. Dit heeft te maken met een idee om de gemeente medeverantwoordelijk te maken voor het ontwikkelen van Drechthoek II in een zogenoemde PPS-constructie (Publiek Private Samenwerking). Die PPS-constructie wordt half juli besproken met het college van burgemeester en wethouders. Wel is al duidelijk, dat er groot draagvlak is om Sushi Ran en de ‘Passage Leimuiden’ in het conceptplan op te nemen.

Gemeenteraadslid Marcel Doze (CDA) is verrast door het uitstel, zo liet hij maandag 22 juni weten. ‘Enkele jaren geleden zijn de omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden bij ontwerpsessies betrokken. Hierbij is een compromis bereikt over een aantal zaken. Er moeten parkeerplaatsen komen voor vrachtwagens langs de doorgaande weg op het terrein. De watercompensatie vindt plaats naast de dijk ter hoogte van de Burgemeester Bakhuizenlaan en er komt een aansluiting van de ontsluitingsweg N207 op de Burgemeester Bakhuizenlaan, zonder dat de omwonenden last krijgen van autoverlichting.’ Ook zou de infrastructuur al klaar moeten zijn, voordat überhaupt aan het bouwen begonnen wordt en er zou een aansluiting van de Herenweg (vanuit Kudelstaart) op de N207 ontsluitingsweg over het terrein moeten komen, waardoor een deel van de Burg.Bakhuizenlaan autoluw wordt. Doze vraagt zich af: ‘Wat doet de gemeente om te voorkomen dat de ontwikkelaar zich alleen laat leiden door winstmaximalisatie en geen oog heeft voor de zorgen/belangen van de omwonenden en ondernemers?’