Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 september 2015

Politiek pleit voor meer flexibiliteit oplaadpunten

LISSE - De gemeente stelt regels op, zodat inwoners oplaadpunten voor hun elektrische en hybride auto's kunnen aanvragen. Maar de manier waarop dat moet gebeuren, verdient volgens veel leden van de commissie Ruimte en Infrastructuur niet de schoonheidsprijs. Dit lieten ze donderdag 3 september weten aan wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie).
Fractievoorzitter Guus Mesman (PvdA/GroenLinks) wees er op, dat eigenaren van elektrische auto's niet hun eigen parkeerplek moeten krijgen in wijken waar de parkeerdruk hoog is. Hij pleitte voor een parkeerduurbeperking. Fractievoorzitter Rob Veldhoven (Nieuw Lisse) vond de manier van aanvragen veel te 'complex'. De aanvragen kunnen door de inwoners namelijk niet zelf ingediend worden. Zij moeten eerst een laadpaal aanvragen bij een commerciële partij, waarna bij een andere organisatie een vergunning aangevraagd moet worden. Veldhoven pleitte ervoor, dat de gemeente zelf zorgde voor laadpunten in wijken.
Ook commissielid Martijn Tibboel (VVD) was kritisch: 'De gemeente zet een stap te weinig voor duurzaamheid. Als inwoners een paal aanvragen, moeten ze aantonen dat ze aan een bredere behoefte voldoen. Op deze wijze komen er niet veel laadpalen in Lisse. We mogen wel iets gastvrijer zijn voor elektrische rijders. Laat in het centrum marktpartijen de palen plaatsen en exploiteren.'
Nieuwenhuis liet echter weten, dat dit geen optie was. De markt voor elektrische oplaadpalen is de afgelopen jaren stormachtig veranderd. Zozeer zelfs, dat er geen bedrijf meer te vinden is die in een dorp als Lisse wil investeren in het exploiteren van elektrische laadpalen. In plaats daarvan richt Nieuwenhuis zijn pijlen op een ander doel: 'We willen de vrijheid hebben om "nee" te zeggen tegen iemand die als enige in een wijkje met weinig parkeerplekken met een elektrische auto rijdt. Het zou ook kunnen zijn dat deze mensen hun auto opladen in een andere straat bij hen in de buurt. We willen de rijders van elektrische auto binnen een acceptabele afstand een oplaadplek hebben.'