Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 december 2015

'Ik had niet zo stom moeten zijn'

Wethouder Ivo ten Hagen stapt op na publicatie over Duinpolderweg

JOEP DERKSEN

HILLEGOM – Wethouder Ivo ten Hagen stapte vorige week op, nadat zijn positie onhoudbaar bleek. Hij had in een interview zich positief uitgelaten over de komst van de Duinpolderweg, maar had daar niet bij aangegeven, dat er nog onderzoeken moeten plaatsvinden over de noodzaak van deze weg. Hij had de tekst voorafgaand aan publicatie ingezien en goedgekeurd. Nadat de tekst verscheen, was het gemeentehuis te klein. Zowel coalitiepartijen als mede-collegeleden verweten Ten Hagen zijn actie. Ze wilden het dossier 'Duinpolderweg' afpakken van Ten Hagen, maar hij liet het zo ver niet komen en stapte op. In een interview vertelt hij over de gang van zaken.

'Ik had niet zo stom moeten zijn', zo steekt Ten Hagen de hand in eigen boezem. 'De achterban van politieke partijen is voor dit dossier zo gevoelig, dat deze fout van mij veel politieke consequenties heeft. Ze (de politici van deze partijen, JD) krijgen ladingen shit over hen heen. Ik had daar rekening mee moeten houden. Ik heb met de tekst van het interview niet gekeken of de standaard disclaimer er niet in gekomen is.'

Hij denkt terug aan het moment waarop de ketel ontplofte: 'Toen ze het zeiden, dat ze me van het dossier af zouden halen, besloot ik op te stappen. Ik heb altijd mijn mening gezegd over de Duinpolderweg. Ik wilde sorry zeggen voor deze stomme misser; het was een fout van mij op zo'n gevoelig dossier. Ik had de overtuiging dat ik de dag door kon, maar dat bleek ondenkbaar.' Meerdere fractievoorzitters gaven in een reactie aan, dat Ten Hagen niet had hoeven opstappen. Zelf zegt hij daar over: 'Ik had al laten weten dat de consequenties van het weghalen van het Duinpolderwegdossier voor mij een te grote consequentie was. Het is heel makkelijk dat ze dan achteraf zeggen dat ik niet weg hoefde. Ik heb gevraagd of er iets te bedenken is om die portefeuille te houden. Maar nee, dus. Dan heeft een vervolggesprek geen zin meer. Ik wil door met opgeheven hoofd door Hillegom lopen.'

Het gaat de oud-wethouder niet in de koude kleren zitten. Hij ordent deze weken zijn gedachten met het maken van lange wandelingen en fietstochten. Nog één keer blijkt hij terug: 'Het is een mooie tijd geweest. Hillegom is een dorp met heel veel kansen en er komen grote verbeteringen voor het centrum. De dienstverlening aan inwoners wordt verbeterd en Hillegom gaat een stap vooruit maken.' Maar niet onder het bestuur van Ten Hagen. Is de politiek een ondankbaar vak? 'Nee. Je danst op het slappe koord en als je valt, dan val je. Je doet het nooit goed en je zit als een soort politiek scheidsrechter tussen alle meningen. Je bent bezig met oplossingen, maar er zijn altijd mensen die buiten die oplossingen vallen. Dat wordt politici dan verweten. Maar ik kijk terug op een heel dankbare periode met een fantastische burgemeester. Ik heb geen enkele indruk dat het een greintje minder zal gaan met Hillegom nu ik weg ben.'


Ten Hagen stopt ook als lid van het Dagelijks Bestuur in Holland Rijnland. Hij is al begonnen met een cursus om in een of meerdere raad van besturen te komen. 'In die richting zoek ik wat. Als bestuurder doe ik het liefst iets voor non-profit organisaties.'