Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 21.400, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

31 mei 2016

Informatieavond zorgt niet voor duidelijkheid

Nog steeds lekken in databeveiliging bij gemeente

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – Nog altijd kan iedere ambtenaar of extern ingehuurd persoon de persoonlijke bestandsgegevens van de inwoners op z'n laptop uploaden. Om vervolgens met ieder gewenst bestand op de laptop naar huis te kunnen nemen. Het lijkt er op, dat de gemeente de ernst van het datalek nog steeds niet in ziet.

De schokkende onthulling kwam woensdag 25 mei, toen verantwoordelijk wethouder Marien den Boer (CDA) een zaal met 160 ongeruste inwoners gerust moest stellen over de veiligheid van hun gegevens. Dat lukte niet. In eerste instantie gaf hij niet direct antwoord op de gestelde vragen en probeerde hij zich achter algemeenheden te verschuilen. Maar al snel werd duidelijk, dat de inwoners hem hier niet mee weg lieten komen. 'Beantwoord de vraag!' werd regelmatig uitgeroepen.

Na druk vanuit de politiek besloot het gemeentebestuur om de informatieavond over het datalek te organiseren. De gegevens van 8.000 personen én de achternamen van hun partners waren namelijk op straat komen te liggen. Deze bestanden waren door een extern medewerker op een privecomputer gezet en vervolgens online geplaatst. Een inwoner met kennis van zaken over ICT wilde van de wethouder weten, of ambtelijke medewerkers nog altijd gegevens uit het centrale computersysteem op de eigen computer kan zetten. Den Boer bevestigde dit, waarna de inwoner liet weten: 'We leven in 2016. Er bestaan systemen, die alarmbellen doen afgaan, als data gekopieerd wordt. Je kunt bijhouden hoeveel kopieën er bestaan. Het is onzorgvuldig dat de gemeente nog steeds dezelfde fout maakt.' Den Boer liet vervolgens niet weten, dat het inderdaad belachelijk was, dat de gemeente nog steeds niet de juiste maatregelen heeft genomen, maar wist hierop niet veel meer te kunnen zeggen dan: 'We nemen de suggestie mee.'

Een inwoonster wilde van Den Boer weten, waarom alle 8.000 inwoners apart een schadeclaim in moeten dienen tegen de gemeente. De wethouder liet weten, dat het niet anders kan, op het moment dat schade naar aanleiding van het datalek bewezen is. Hierop stelde een Oegstgeestser voor, dat de gemeente een standaard schadeclaimbrief opstelt, zodat inwoners hier gebruik van kunnen maken, mocht blijken dat ze schade op hebben gelopen. De wethouder zegde dit toe.

Een alerte inwoonster kon de wethouder al wijzen op een mogelijkheid voor een schadeclaim die inwoners kunnen indienen. Ze vroeg Den Boer: 'Als ik in de gaten wil houden of iemand een lening op mijn naam afsluit, moet ik het in de gaten houden bij de BKR. Maar dat kost een jaarlijks abonnement van 20 euro. Gaat de gemeente deze kosten betalen?' Het antwoord van de wethouder: 'Dat nemen we mee.'


Er komt niet nog een keer een informatieavond voor de inwoners. Voortaan wil het college van burgemeester en wethouders de raadsleden informeren en de bewoners krijgen hun informatie via de gemeentelijke website of mogelijk nog een brief. Wie nog vragen heeft, kan de gemeente bellen op telefoonnummer: 071 519 1899.