Nog steeds lekken in
databeveiliging bij gemeente
JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Nog
altijd kan iedere ambtenaar of extern ingehuurd persoon de
persoonlijke bestandsgegevens van de inwoners op z'n laptop uploaden.
Om vervolgens met ieder gewenst bestand op de laptop naar huis te
kunnen nemen. Het lijkt er op, dat de gemeente de ernst van het
datalek nog steeds niet in ziet.
De schokkende onthulling
kwam woensdag 25 mei, toen verantwoordelijk wethouder Marien den Boer
(CDA) een zaal met 160 ongeruste inwoners gerust moest stellen over
de veiligheid van hun gegevens. Dat lukte niet. In eerste instantie
gaf hij niet direct antwoord op de gestelde vragen en probeerde hij
zich achter algemeenheden te verschuilen. Maar al snel werd
duidelijk, dat de inwoners hem hier niet mee weg lieten komen.
'Beantwoord de vraag!' werd regelmatig uitgeroepen.
Na druk vanuit de
politiek besloot het gemeentebestuur om de informatieavond over het
datalek te organiseren. De gegevens van 8.000 personen én de
achternamen van hun partners waren namelijk op straat komen te
liggen. Deze bestanden waren door een extern medewerker op een
privecomputer gezet en vervolgens online geplaatst. Een inwoner met
kennis van zaken over ICT wilde van de wethouder weten, of ambtelijke
medewerkers nog altijd gegevens uit het centrale computersysteem op
de eigen computer kan zetten. Den Boer bevestigde dit, waarna de
inwoner liet weten: 'We leven in 2016. Er bestaan systemen, die
alarmbellen doen afgaan, als data gekopieerd wordt. Je kunt bijhouden
hoeveel kopieën er bestaan. Het is onzorgvuldig dat de gemeente nog
steeds dezelfde fout maakt.' Den Boer liet vervolgens niet weten, dat
het inderdaad belachelijk was, dat de gemeente nog steeds niet de
juiste maatregelen heeft genomen, maar wist hierop niet veel meer te
kunnen zeggen dan: 'We nemen de suggestie mee.'
Een inwoonster wilde van
Den Boer weten, waarom alle 8.000 inwoners apart een schadeclaim in
moeten dienen tegen de gemeente. De wethouder liet weten, dat het
niet anders kan, op het moment dat schade naar aanleiding van het
datalek bewezen is. Hierop stelde een Oegstgeestser voor, dat de
gemeente een standaard schadeclaimbrief opstelt, zodat inwoners hier
gebruik van kunnen maken, mocht blijken dat ze schade op hebben
gelopen. De wethouder zegde dit toe.
Een alerte inwoonster kon
de wethouder al wijzen op een mogelijkheid voor een schadeclaim die
inwoners kunnen indienen. Ze vroeg Den Boer: 'Als ik in de gaten wil
houden of iemand een lening op mijn naam afsluit, moet ik het in de
gaten houden bij de BKR. Maar dat kost een jaarlijks abonnement van
20 euro. Gaat de gemeente deze kosten betalen?' Het antwoord van de
wethouder: 'Dat nemen we mee.'
Er komt niet nog een keer
een informatieavond voor de inwoners. Voortaan wil het college van
burgemeester en wethouders de raadsleden informeren en de bewoners
krijgen hun informatie via de gemeentelijke website of mogelijk nog
een brief. Wie nog vragen heeft, kan de gemeente bellen op
telefoonnummer: 071 519 1899.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home