Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

31 mei 2016

Zestig jaar gelukkig samengesteld

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – Het echtpaar Riek (83) en Nico (85) van der Voort – Heijboer vierde dinsdag 24 mei het heuglijke feit dat ze zestig jaar getrouwd zijn. Het waren heerlijke jaren, waarin de liefde hoogtij vierde. Een liefde die werd bekroond met de geboorte van drie kinderen, zeven kleinkinderen en vier achterkleinkinderen.

En hoe heeft het echtpaar elkaar leren kennen? Het verrassende antwoord kwam van Riek. Glunderend vertelt ze: 'Via de telefoon!' Huh? Hoe zit dat? Nico neemt het over: 'Ik was centralist in militaire dienst en zij belde op voor een ander. Maar ik heb haar nooit doorverbonden.' De gedachten van het echtpaar gaan terug naar die dag in 1952 en de echtgenote informeert: 'Hij hield me aan de praat en vroeg wat mijn telefoonnummer was. Ik was zo dom om het te geven en we hebben een afspraak gemaakt. Ik ben voor die afspraak op de fiets tussen Ermelo en Amersfoort gefietst, naar de kazerne waar Nico als kwartiermaker zat.'

En vertel; was het liefde op het eerste gezicht? Ze lacht: 'We zijn aan elkaar blijven hangen, dus het zal wel! We konden goed met elkaar kletsen, het was vanaf het begin net of het zo hoorde.' Nico beaamt: 'We hadden een leuk contact.' De eerste zoen was ook direct na het eerste samenzijn, bij het afscheid van die eerste date. En het mondde uit in een huwelijk, dat plaatsvond op Nico's verjaardag. Het is een huwelijk waar ze elkaar hun gang laten gaan en dat is ook hun geheim, verklapt Riek. 'Je moet niet boven op elkaars lip zitten; hij houdt van golfen en bowlen en laat mij maar lekker lezen en puzzelen.'

Een moeilijke fase hebben de beiden ook meegemaakt, net voordat Nico arbeidsongeschikt raakte. 'Dat was wel een dieptepunt in ons huwelijk: toen hij de hernia kreeg en zes weken lang op bed lag, een operatie had en vervolgens nog een keer een hernia kreeg. Ik had toen drie kinderen om voor te zorgen, maar ook een patiënt er bij', informeert Riek. Vrolijk vervolgt ze: 'Maar we hebben het overleefd.'


Gelukkige tijden heeft het echtpaar veel meegemaakt. Zo hebben ze heel Europa door gezworven. Ook nu nog gaan ze dagjes weg. En daar hebben ze gelukkig genoeg tijd voor, want na een werkzaam leven bij de PTT vierde Nico onlangs al weer zijn 30-jarige pensioenperiode. Op dat moment komt burgemeester Emile Jaensch binnen wandelen om namens de gemeente de hartelijke felicitaties en een mooie bos bloemen te overhandigen. Samen spraken ze over het genot van het reizen en van het feestelijke paar kreeg hij nog tips waar hij de lekkerste erwtensoep, vis en asperges kan halen. En het werd nog heel gezellig; de burgemeester is van harte welkom om bij het 65-jarig huwelijksfeest weer langs te komen.