Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 september 2016

,,Een dorpsdichter is een soort nar''

LISSE – De lachpsycholoog Alida van Leeuwen (46) is de nieuwe dorpsdichter. Na Willem Ruigrok en Jeannette Loos is zij de derde persoon die de gebeurtenissen in het dorp in dichtvorm mag vereeuwigen. De komende twee jaar schrijft zij minimaal twintig gedichten en treed ze graag op bij evenementen.

Dinsdag 20 september werd Van Leeuwen officieel gepresenteerd door wethouder Adri de Roon (D66). Van Leeuwen is een vrouw van veel ambachten; zo geeft ze lachworkshops en is ze beheerder van het regionale KunstenaarsCollectief "KuCo".Ze vindt het een eer om dorpsdichter te zijn: ,,Een dorpsdichter is ook een soort nar. Maar als nar kun je ook een kritische noot geven. Ik ben in ieder geval een vrolijk persoon en vindt het wel lekker als een gedicht rijmt. Ik houd dan ook van gedichtjes van Toon Hermans.''

Vier jaar geleden had Van Leeuwen, die van oorsprong uit Katwijk komt, maar nu al jaren in Lisse woont, ook al gesolliciteerd voor de functie van dorpsdichter, maar toen kreeg Ruigrok de titel. Nu heeft zij dus het dichtstokje overgenomen: ,,Als klein kind maakte ik al gedichtjes al heb ik me nooit als dichter gezien. Er zitten wel altijd verhaaltjes en gedichten in mijn hoofd.''

De Roon liet weten, dat er meerdere kandidaten voor de functie waren. 'Wat me in het bijzonder aansprak, is dat ze het dichten met verschillende cultuurvormen wil combineren. Ze is lachpsycholoog, dus ik ben benieuwd of dat gaat leiden tot alleen maar vrolijke gedichten.''


Joep Derksen