Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 september 2016

'Raadslid had schijn van belangenverstrengeling tegen zich'

LISSE – Fractievoorzitter Guus Mesman (PvdA/GroenLinks) peinst er niet over om zijn kritiek op Martijn Tibboel (VVD) terug te nemen. Mesman blijft er bij, dat Tibboel de schijn van belangenverstrengeling tegen zich had, toen de VVD-er contact opnam met wethouder Evert Jan Nieuwenhuis met de vraag om extra parkeerplaatsen in het centrum te realiseren. Dat liet hij weten tijdens een vergadering van het raadspresidium.

Tijdens zo'n presidiumvergadering in juni beschuldigde Mesman het VVD-raadslid (en winkelier) van 'een schandalige manier van werken. Een raadslid bekonkelt met de wethouder om dingen aan te passen. Hij zat er in het gesprek met de wethouder als raadslid, niet als winkelier', stelde Mesman indertijd. Het leidde naar aanleiding van een artikel in het Leidsch Dagblad tot een integriteitsonderzoek, waaruit voortkwam dat Tibboel niets te verwijten viel.

Fractievoorzitter Wim Slootbeek (VVD) wees met de beschuldigende vinger naar Mesman en stelde dat zijn opmerkingen 'grote uitglijders' waren. Maar Mesman was het hier niet mee eens. 'In mijn ogen was het college aan zet. Nu werd gepoogd om tussendoor daar een inbreuk op te maken. Ik vroeg me af of we integer bezig zijn en ik kaartte dat aan. Misschien in felle bewoordingen, maar het was een terechte vraag, waar ik nog steeds achter sta. Ik heb nimmer getwijfeld aan de integriteit van Tibboel, maar de manier waarop het gegaan is vind ik fout en daarmee was er de schijn van belangenverstrengeling moet en dat moet je vermijden.' Slootbeek bleef het voor zijn raadslid opnemen: 'Martijn heeft het initiatief tot het gesprek met de wethouder genomen, na overleg met de fractie. Hij sprak ook namens anderen', legde de VVD-voorman uit.

Tibboel reageert desgevraagd: 'Guus Mesman zag blijkbaar aanleiding om mijn integriteit in twijfel te trekken en wel op een zodanige manier dat hij mij heeft beschadigd. Maar de conclusie van het vooronderzoek naar de feiten is, dat er aan mijn integriteit niet getwijfeld hoeft te worden. Los daarvan vind ik het niet netjes om je, in het bijzijn van de pers, zo over iemand uit te laten terwijl diegene zelf afwezig is. Als je dan achteraf geen “sorry” zegt of afstand neemt van verwijten als “ritselaar”, “een schandalige manier werken”, dan zegt dat meer over mijnheer Mesman dan over mij.'


De fractievoorzitters van de partijen spraken hierop af, dat er voortaan niet meer in het openbaar gesproken wordt over raadsleden, als er twijfels zijn over de integriteit.