AALSMEER > Royal Flora Holland is
met een nieuwe ontwikkeling bezig, die zo maar vérstrekkende
gevolgen kan hebben voor de hele bloemensector. Met kansen op veel
meer exportmogelijkheden. Campagneleider Jacco Kaarsemaker en market
developer Henriëtte Brinkman van Royal Flora Holland geven openheid
van zaken over 'Flowers From Holland'.
Joep Derksen
Een van de activiteiten die Royal Flora
Holland uitvoert, is de internationale marktontwikkeling van de
bloemensector in de gaten houden. Zo wordt gekeken naar vrijwel
onontgonnen landen, waar de consumptie groeiende is, maar ook
gebieden waar veel bloemen worden verkocht, maar nog weinig vanuit
Nederland geïmporteerd wordt. Één van die landen is Amerika; de
totale bloemenomzet daar overstijgt met gemak een miljard euro per
jaar, maar Nederlandse bloemen hebben slechts een heel bescheiden
aandeel. De afstand heeft hier mee te maken; vanuit Europa zijn de
transportkosten simpelweg duurder, dan wanneer bloemen uit
Zuid-Amerika of Mexico vervoerd worden.
Onlangs kwam Royal Flora Holland in
contact met groothandelaar Mayesh in Los Angeles en er was direct een
klik. Kaarsemaker vertelt: ,,We introduceren een label in de
Amerikaanse bloemistenmarkt; Flowers From Holland. Dit merk staat
voor een belofte; dat het vernieuwend is en onderscheidend voor met
name de high end bloemisten, event planners en top resorts. Wij
zoeken de niches op en bieden bloemen aan voor afnemers die zich écht
willen onderscheiden van de middenmarkt en de lagere markt.''
Uniek is, dat hiervoor intensief wordt
samengewerkt tussen de verschillende disciplines, of het nu gaat om
de productteams, het campagnemanagement en de communicatie, laat
Brinkman weten. Royal Flora Holland legt de contacten tussen
geïnteresseerde kwekers en zorgt onder meer voor promotionele
activiteiten. In verschillende pilots worden bloemen verstuurd naar
Mayesh en daar wordt gekeken naar hoe de high end markt reageert. 'We
gaan alleen onderscheidende bloemen aanbieden. We kijken naar wat de
klanten geweldig vinden. Zij gaan dan bij Mayesh aankloppen om te
vragen wanneer er weer nieuwe 'Flowers From Holland' komen'', stelt
Kaarsemaker.
Nu al is duidelijk dat de
dubbelbloemige Amarillis en de Meier Rozen warm ontvangen worden. 'De
ene bloem die in Nederland een groot verkoopsucces is, kan in de
tuinen van Florida onkruid zijn, dat de tuiniers er uit trekken',
stelt Kaarsemaker. Daarom werkt Royal Flora Holland ook samen met de
internationaal vermaarde flower designer Jeff Leetham, die zijn
producten altijd inkoopt bij Mayesh. Onlangs werden de eerste
speciale bloemen van Flowers From Holland getoond op de LA Flower
Market en ze waren een doorslaand succes.
Mayesh zelf is ook zeer tevreden over
de samenwerking. Het is namelijk een win-win situatie. Mayesh wil
zich onderscheiden met high end bloemen en Royal Flora Holland wil
producten van de kwekers op een nieuwe markt helpen plaatsen. Alle
kwekers zijn natuurlijk welkom om zich aan te melden bij Royal Flora
Holland om te kijken of hun producten geschikt zijn als 'high end
flower' voor verkoop via Mayesh. Maar Kaarsemaker waarschuwt: 'We
verwachten van de kwekers, dat zij ook meehelpen met vernieuwen en
bijdragen aan het hooghouden van de kwaliteit van hun producten.'
De eerste pilotcampagne is goed
verlopen, zo laten de beide weten, op social media wordt
#FlowersFromHolland steeds vaker gebruikt. 'We krijgen feedback over
wat wel en niet goed werkt. Op het moment dat dit werkt, willen we
het 'Flowers From Holland' concept uitbreiden naar meerdere Mayes
filialen. Ter indicatie: Voor de high end markt en bruidsbloemenmarkt
moet je al gauw rekenen op tientallen miljoenen euro's per jaar. Met
Flowers From Holland haken we in Amerika in op de associatie die veel
mensen hebben met Nederland en haar bloemen. Maar het is breder dan
dat. We zijn goed van start gegaan met Mayes, maar we kunnen het
concept 'Flowers From Holland' ook elders in de wereld opzetten.'
Deze maanden worden nog meerdere
samples opgestuurd naar Mayesh en in het tweede kwartaal van 2017
organiseert Royal Flora Holland een informatiebijeenkomst voor alle
deelnemende kwekers. Kaarsemaker besluit: 'Voor een samenwerking als
met Flowers From Holland is van de kwekers wel noodzakelijk, dat ze
echte openheid tonen en de wil hebben om samen te werken.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home