Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 maart 2017

Flowers From Holland gaat Amerika veroveren

AALSMEER > Royal Flora Holland is met een nieuwe ontwikkeling bezig, die zo maar vérstrekkende gevolgen kan hebben voor de hele bloemensector. Met kansen op veel meer exportmogelijkheden. Campagneleider Jacco Kaarsemaker en market developer Henriëtte Brinkman van Royal Flora Holland geven openheid van zaken over 'Flowers From Holland'.

Joep Derksen

Een van de activiteiten die Royal Flora Holland uitvoert, is de internationale marktontwikkeling van de bloemensector in de gaten houden. Zo wordt gekeken naar vrijwel onontgonnen landen, waar de consumptie groeiende is, maar ook gebieden waar veel bloemen worden verkocht, maar nog weinig vanuit Nederland geïmporteerd wordt. Één van die landen is Amerika; de totale bloemenomzet daar overstijgt met gemak een miljard euro per jaar, maar Nederlandse bloemen hebben slechts een heel bescheiden aandeel. De afstand heeft hier mee te maken; vanuit Europa zijn de transportkosten simpelweg duurder, dan wanneer bloemen uit Zuid-Amerika of Mexico vervoerd worden.

Onlangs kwam Royal Flora Holland in contact met groothandelaar Mayesh in Los Angeles en er was direct een klik. Kaarsemaker vertelt: ,,We introduceren een label in de Amerikaanse bloemistenmarkt; Flowers From Holland. Dit merk staat voor een belofte; dat het vernieuwend is en onderscheidend voor met name de high end bloemisten, event planners en top resorts. Wij zoeken de niches op en bieden bloemen aan voor afnemers die zich écht willen onderscheiden van de middenmarkt en de lagere markt.''

Uniek is, dat hiervoor intensief wordt samengewerkt tussen de verschillende disciplines, of het nu gaat om de productteams, het campagnemanagement en de communicatie, laat Brinkman weten. Royal Flora Holland legt de contacten tussen geïnteresseerde kwekers en zorgt onder meer voor promotionele activiteiten. In verschillende pilots worden bloemen verstuurd naar Mayesh en daar wordt gekeken naar hoe de high end markt reageert. 'We gaan alleen onderscheidende bloemen aanbieden. We kijken naar wat de klanten geweldig vinden. Zij gaan dan bij Mayesh aankloppen om te vragen wanneer er weer nieuwe 'Flowers From Holland' komen'', stelt Kaarsemaker.

Nu al is duidelijk dat de dubbelbloemige Amarillis en de Meier Rozen warm ontvangen worden. 'De ene bloem die in Nederland een groot verkoopsucces is, kan in de tuinen van Florida onkruid zijn, dat de tuiniers er uit trekken', stelt Kaarsemaker. Daarom werkt Royal Flora Holland ook samen met de internationaal vermaarde flower designer Jeff Leetham, die zijn producten altijd inkoopt bij Mayesh. Onlangs werden de eerste speciale bloemen van Flowers From Holland getoond op de LA Flower Market en ze waren een doorslaand succes.

Mayesh zelf is ook zeer tevreden over de samenwerking. Het is namelijk een win-win situatie. Mayesh wil zich onderscheiden met high end bloemen en Royal Flora Holland wil producten van de kwekers op een nieuwe markt helpen plaatsen. Alle kwekers zijn natuurlijk welkom om zich aan te melden bij Royal Flora Holland om te kijken of hun producten geschikt zijn als 'high end flower' voor verkoop via Mayesh. Maar Kaarsemaker waarschuwt: 'We verwachten van de kwekers, dat zij ook meehelpen met vernieuwen en bijdragen aan het hooghouden van de kwaliteit van hun producten.'

De eerste pilotcampagne is goed verlopen, zo laten de beide weten, op social media wordt #FlowersFromHolland steeds vaker gebruikt. 'We krijgen feedback over wat wel en niet goed werkt. Op het moment dat dit werkt, willen we het 'Flowers From Holland' concept uitbreiden naar meerdere Mayes filialen. Ter indicatie: Voor de high end markt en bruidsbloemenmarkt moet je al gauw rekenen op tientallen miljoenen euro's per jaar. Met Flowers From Holland haken we in Amerika in op de associatie die veel mensen hebben met Nederland en haar bloemen. Maar het is breder dan dat. We zijn goed van start gegaan met Mayes, maar we kunnen het concept 'Flowers From Holland' ook elders in de wereld opzetten.'


Deze maanden worden nog meerdere samples opgestuurd naar Mayesh en in het tweede kwartaal van 2017 organiseert Royal Flora Holland een informatiebijeenkomst voor alle deelnemende kwekers. Kaarsemaker besluit: 'Voor een samenwerking als met Flowers From Holland is van de kwekers wel noodzakelijk, dat ze echte openheid tonen en de wil hebben om samen te werken.'