BOLLENSTREEK > Het Gilde van de
Zwarte Tulp is oorspronkelijk opgezet om het erfgoed en de cultuur
van de Bollenstreek te helpen in stand te houden. En tegelijkertijd
zetten de leden zich in om Museum De Zwarte Tulp in Lisse te behouden
en te verbeteren. Maar er is ook een mooie nieuwe ontwikkeling: tien
ondernemers zijn benoemd tot 'Gildemeester'. Zij zullen aan de basis
staan van veel innovatieve ontwikkelingen en Bollenstreekpromoties om
dit gebied nog beter op de (internationale) toeristische kaart te
zetten.
Door Joep Derksen
De Gildemeester Bollenstreek zijn: Arie
Balkenende, Edwin de Beukelaar, Wil Brouwer , Willem Heemskerk,
Marjolein van de Jagt, Marco van Lingen, Klaas Slootweg, Piet de
Vries, Herman Hollander en Jan van Vliet. Het zijn mensen die zich al
op meerdere gebieden bewezen hebben en voor hun activiteiten en
ideeën ook draagvlak in de omgeving kunnen creëren. In een
interview vertellen Jan van Vliet, voorzitter van het Gilde van de
Zwarte Tulp en Herman Hollander, voorzitter van Museum De Zwarte
Tulp, over de idee achter de Gildemeesters.
,,Het Gilde is een club van 170 van de
mooiste bedrijven, met de aardigste mensen'', zo gaat Van Vliet van
start. ,,Het zijn topmensen met goede contacten. We vroegen ons af,
hoe we meer continuïteit kunnen brengen in de promotie van de
Bollenstreek. Zo kwamen we op het idee om mensen Gildemeesters te
maken; voor ieder dorp één persoon. Gezamenlijk zijn ze de
Gildemeesters van de Bollenstreek: vanuit de power die je met elkaar
hebt, ga je ideeën realiseren en dingen met elkaar opzetten, die
goed zijn voor de hele Bollenstreek.''
Maar wat wilt u met die Gildemeesters
bereiken? Hollander: ..Als we de cohesie in de streek kunnen
verbeteren, gaan we vanzelf naar buiten toe uitstralen wat voor
bijzonder iets deze streek is. Nu schamen mensen zich haast om te
zeggen, dat ze uit de Bollenstreek komen. Dat is nergens voor nodig.
De Bollenstreek is wereldwijd een bekende naam, maar de inwoners
realiseren zich dat niet. De Bollenstreek, of 'Bulb area' in het
Engels staat voor economie, welvaart en identiteit.''
Het eerste initiatief, dat werd opgezet
om de Bollenstreek te promoten, was 'Beleef de Bollenstreek'.
Dezelfde mensen, die dit op hebben gezet, zijn nu ook Gildemeester
geworden. En het goede nieuws is, dat de verschillende gemeenten ook
geld opzij hebben gezet, zodat een stuk Bollenstreekpromotie ook
daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Zo moeten er 'landmarks' komen
aan de randen van de Bollenstreek, zodat iedereen weet in wat voor
geweldig gebied men komt binnenrijden.
Maar het gaat veel verder. Hollander
droomt: ,,Er zou veel meer binding moeten zijn: cohesie tussen de
mensen onderling, zodat mensen zelfbewust worden van wat we hebben.
Als er een succesvolle activiteit wordt opgezet in Lisse, dan kunnen
de andere dorpen daar op inhaken. Waar de politiek het qua uitvoering
soms laat afweten, willen de Gildemeesters het oppakken en zorgen dat
het uitgevoerd wordt. Zo wordt begin november het 'Bollenfest'
georganiseerd. Dan kunnen duizenden inwoners én toeristen bollen
kopen tegen extreem lage prijzen. Dit idee is ontstaan, vanuit de
gedachte dat die bollen anders dor de kwekers en exporteurs
doorgedraaid of vermalen worden. Het is een win-win situatie; de
bollenbedrijven krijgen toch nog wat geld voor hun bollen én de
inwoners kunnen prachtige eersteklas bollen voor bijna niets op de
kop tikken. Maar er zit een hoger doel achter deze actie, zo laat
Hollander weten: ,,De bedoeling is, dat iedereen bollen gaat planten,
zodat de volgende lente de hele Bollenstreek vol staat met
bolbloemen.
Ook gaan de Gildemeesters organisaties
en verenigingen vragen om bollen te planten langs de doorgaande
wegen. Van Vliet zegt enthousiast: ,,We willen iets in gang zetten,
zodat de toeristen weten, dat er ook buiten het seizoen wat te doen
is. We willen in elk bollendorp tegelijkertijd de pluktuin gaan
organiseren.'' Ook zijn er plannen om voor ieder bollendorp een
aparte tulp te kweken. De Gildemeesters zetten zich bij ieder project
in om de verbindingen te leggen tussen alle mogelijke partijen.
Hollander besluit: ,,In de Bollenstreek zijn 25 toeristische
bestemmingen; deze kunnen elkaar versterken. Breng het maar samen en
laat het zich ontwikkelen tot één organisch geheel. We willen de
politiek niet voor de voeten lopen, maar zijn de oliemannetjes die
zorgen, dat alles gesmeerd gaat.'' Van Vliet vult aan: ,,Uiteindelijk
willen we jaarrond activiteiten aanbieden, die met deze streek te
maken hebben.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home