Opvlieger
In de jaren '90 van de
vorige eeuw woonde ik in Hongkong, waarde columnlezer. Daar was ik
getuige van een stukje ongekende en tot nog toe ongeëvenaarde
gebiedsontwikkeling. Een compleet vliegveld van deze miljoenenstad
werd opgedoekt en verplaatst richting zee.
Landen op het oude
vliegveld Kai Tak was altijd een ervaring. Als je in je
vliegtuigstoel zat, vloog je letterlijk tussen de wolkenkrabbers door
en kon je zien wat de families Leung, Ho en Lim aten. Maar die
landende en stijgende vliegtuigen zorgden natuurlijk wel voor enorme
geluidsoverlast, om nog maar te zwijgen over de fijnstoffen die
dagelijks neer dwarrelden.
In de tijd dat Hongkong
nog eigendom was van het Verenigd Koninkrijk, is besloten dat er een
compleet nieuw vliegveld moest komen: Chek Lap Kok. En dat vliegveld
kwam in de zee te liggen. Nederlandse baggermaatschappijen pakten dit
werk op. Zij gebruikten twee eilandjes als basis en spoten zoveel
zand op en bij elkaar, dat er genoeg land werd geschapen voor een
volwaardig vliegveld. In één nacht(!) werd Kai Tak ontmanteld en
werd Chek Lap Kok in gebruik genomen.
Pas geleden las ik het
bericht, dat Schiphol wil groeien; van een kleine 500.000 vluchten nu
naar maar liefst 800.000 vluchten in 2035. Die groei moet 'duurzaam
en veilig' zijn, zo laten de betrokkenen weten. Het wordt tijd, dat
een belemmerde visie op 'Meer, meer meer' wordt aangevuld met een
ware visionaire gedachte. Laat Schiphol groeien, maar zorg ervoor,
dat de luchthaven verplaatst wordt naar de Noordzee. Hierdoor worden
miljoenen mensen ontlast, waar het gaat om het vliegtuiglawaai en
worden onze kinderen en ouden van dagen ook ontzien van de fijnstof
en ultrafijnstof, die door de passerende vliegtuigen dagelijks naar
beneden dwarrelt.
Natuurlijk vergt het een
investering, maar dat is financieel verantwoord, gezien de
groeiplannen van Schiphol zelf. Ook zal de schade op de zeenatuur
minimaal hoeven zijn, als de realisatie van Schiphol 2 veilig,
duurzaam en milieuvriendelijk plaatsvindt. Bovendien zorgt een
dergelijke investering ook voor een impuls van de nationale economie
en worden er meer banen gecreëerd. Daarnaast kan het huidige terrein
van Schiphol gebruikt worden voor de realisatie van natuur, maar ook
woning- en kantorenbouw. Het is werkelijk een win-win-win-situatie!
Als het aanleggen van een vliegveld in zee al twintig jaar geleden
kon, dan kan het in deze tijd zeker. We hebben hiervoor echter wel
mensen met lef en visie voor nodig, om dit voor elkaar te krijgen.
Wie durft?
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home