Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 september 2017

Column

Roken

Deze week ben ik helemaal blij, waarde columnlezer. Behalve politiek verslaggever ben ik onder meer ook vader en vrijwilliger. U kunt me als starter tegenkomen bij zwemwedstrijden, als scheidsrechter bij hockeywedstrijden, of als grensrechter bij voetbalwedstrijden voor de jeugd. Het is op zo'n manier fijn om te kunnen genieten van het sportspel van je kind en zelf heb ik dan ook nog wat lichaamsbeweging.

Nou heeft de club, waar mijn dochter speelt, een radicale ommezwaai gemaakt. Vorig jaar nog werd er tijdens de algemene ledenvergadering gevraagd om meer asbakken, waar sigarettenpeuken in konden worden uitgedrukt. Maar enkele maanden geleden nam ik het initiatief om te pleiten voor een rookvrij sportcomplex. En hier is naar geluisterd. Sinds vorige week hangen er overal op het voetbalterrein bordjes, waarop gevraagd wordt om onze kinderen te laten behoren tot de rookvrije generatie.

Tja, en succes smaakt naar meer. Droomt u dus even met mij mee? Hoe mooi zou het zijn, als alle sportterreinen in heel Kaag en Braassem helemaal rookvrij zijn?! Laten we beginnen te stoppen met roken langs velden, waar kinderen aan het sporten en spelen zijn. Dan hoeven zij geen tweedemonds sigarettenrook in te ademen, terwijl ze hun gezondheid proberen te verbeteren. En als we dan toch bezig zijn, zullen we dan over één jaar dat hele rookverbod doorvoeren voor álle sportwedstrijden en sportterreinen? Want zeg nou zelf: roken en sport; dat gaat toch niet samen?!


Van harte hoop ik, dat de politiek dit signaal oppakt. Nou weet ik, dat menig politicus deze column leest. Maar als u nou toevallig een loslopend raadslid of collegelid bespeurt; op straat, bij een verjaardag of, inderdaad, op een sportterrein; loopt u dan naar haar/hem toe en vertel, dat u rookvrije sportterreinen ook zo fijn vindt. Dan dragen we allemaal een steentje bij aan een veel betere en gezondere Kaag en Braassemse samenleving en dan vind ik u, waarde columnlezer, een echte kei!