Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 oktober 2017

Gratis autorijden dankzij zonnepanelen

Rijnsburg – Aan de Vinkenweg staat een bijzonder huis, dat een toonbeeld is van duurzaamheid. Met maar liefst dertig zonnepanelen op het dak, waarmee het hele huis van energie voorzien wordt. Én nog eens acht panelen op de garage, zodat de elektrische auto dagelijks opgeladen kan worden. Er wordt wel eens gezegd, dat senioren en ultrasenioren zich minder bekommeren om duurzaamheid dan de generaties na hun, maar dat gaat zeker niet op voor Piet de Rover (77).

Door Joep Derksen

Als tuinder was De Rover feitelijk 24 uur per dag met de natuur bezig. Acht maanden per jaar werkte hij buiten met zijn product; de waspeen. ,,Je krijgt toch een tik mee van de natuur'', zo lacht De Rover. Zo'n vijf jaar geleden liet hij twintig zonnepanelen op zijn dak leggen. ,,Ik had er een paar centen voor, maar toen ze er op lagen was ik er heel blij mee. Je wekt een hoop stroom op en het huis verdient geld voor me. Eerst ben je een hoop geld kwijt, maar na een jaar of zes betaalt het zichzelf toch terug.''

Omdat hij die zonnepanelen op zijn dak had liggen, besloot hij enkele jaren later om een elektrische auto te kopen. Met een klein benzinetankje van negen liter erbij; voor de zekerheid. Hij heeft er geen moment spijt van gehad. ,,In drieënhalf jaar heb ik nog geen vijftig liter benzine gebruikt. Dat is veel geld, wat je bespaart. De auto heeft een actieradius van 150 kilometer, dus ik kom overal, waar ik hier in de regio moet zijn. En als ik naar Drente moet, dan kan ik daar naar toe rijden en 'm 's nachts weer opladen. Alleen kan ik dan niet harder rijden dan 90 kilometer per uur; anders haal ik het niet. Dat is niet zo erg, want vrachtwagens rijden ook 90.''

Die twintig zonnepanelen smaakten naar meer en inmiddels heeft hij dertig zonnepanelen op het dak van zijn huis liggen en nog eens acht op het dak van de garage. Die acht panelen voorzien de elektrische auto van de benodigde energie, dus hij rijdt in principe gratis. Ook is De Rover bijna helemaal van het gas af, omdat hij een waterpomp heeft laten installeren. ,,Ik kook eigenlijk alleen nog maar elektrisch, maar iedere zondag komt mijn zoon eten koken en hij doet het nog op het gasfornuis. Als in 2030 alle huizen van het gas af zijn, zal dat voor mij geen probleem zijn. Ook niet als het vandaag gebeurt.''


Is De Rover zo duurzaam bezig, vanwege zijn bezorgdheid om de aarde? Hij neemt al het gepraat over de opwarming van de aarde met een korreltje zout: ,,Als het een paar jaar warm of een paar jaar koud is, is het altijd de schuld van de mensen. Ik doe het niet tegen de opwarming van de aarde, maar vind het leuk om deze panelen te hebben. Ik bespaar er geld mee en het is goed voor het milieu. Daar is niets mis mee, toch?''