Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 december 2017

Raad wil 'cadeautje' Schiphol niet

KAAG EN BRAASSEM – ,,Het lijkt een cadeautje, maar misschien is het wel een kat in de zak.'' Inwonerraadslid Hilde Bax (SVKB) verwoordde maandag 4 december de gevoelens van vrijwel alle politieke partijen over het 'niet klagen contract' voor de geluidsoverlast van Schiphol.

Door Joep Derksen

De Rijksoverheid, Schiphol en de Provincie Zuid-Holland hebben een deal met elkaar gesloten. Met die deal mogen gemeenten bouwen in de zogeheten '20 KE contour'; een gebied dat onder de rook (plus fijnstof- en geluidsstroom) van Schiphol ligt. Dat bouwen van die huizen was tot nu toe niet toegestaan. Maar als tegenprestatie hoeft Schiphol zich volgens die deal geen zorgen meer te maken over klagende inwoners. Wie een huis koopt in de 20 KE contour, moet een contract tekenen, waarbij de bewoner afziet van alle juridische rechten om te klagen over geluid- en fijnstofoverlast door passerende vliegtuigen.

De gemeenteraad moet een oordeel geven over deze afspraken. En de politici zijn uiterst sceptisch. Raadslid Marcel Doze (CDA) verwijst naar onderzoek, dat de rijksoverheid zelf heeft uitgevoerd. ,,Geluidsoverlast van vliegtuigen kan zorgen voor slapeloosheid en leerproblemen bij kinderen. Er moet niet teveel geluidshinder komen.'' Hij vervolgt: ,,Toch hebben de overheden een afspraak gemaakt met Schiphol om die verstoringen weg te moffelen om uiteindelijk in de gelegenheid te zijn om huizen te bouwen in een zone die daar niet voor bedoeld is. Deze geluidszone is er juist om mensen te beschermen. Als je een contract opstelt, dat je weet dat er overlast is, dan voer je je taak als overheid niet uit.'' Met die afspraak wordt volgens Doze ook de Omgevingsraad Schiphol helemaal buiten spel gezet. Bovendien kan de luchthaven via deze afspraken de afspraken over het maximaal aantal gehinderde omwonenden omzeilen. Doze: ,,Dit moeten we niet zonder meer accorderen. Als we hiermee legitimeren dat er overlast is, dan kan Schiphol zeggen, dat ze de wettelijke legitimiteit hebben. Als er gedoe is over overlast of fijnstof, kan Schiphol zeggen dat we het zelf geaccordeerd hebben.''


Raadslid Hans Klink (PRO) is het hier mee eens. ,,We vragen ons af, of de gemeente goed is toegerust om de bewoners te informeren.'' D66 is ook kritisch. Gino Wesselman: ,,Het is geen goed idee om huizen te bouwen binnen de 20Ke contour.'' Inwonerraadslid Jan Zandvliet (LKB) beaamt: ,,Je zou in die contour niet moeten bouwen en niet willen wonen.'' Hilde Bax besluit: ,,Vliegroutes kunnen gewijzigd worden. Bezint eer ge begint. Het lijkt een cadeautje, maar misschien is het wel een kat in de zak.''