STREEK – De top 25 van zwakke
plekken in de dijken en waterkeringen zijn aangepakt. Het kostte een
slordige 100 miljoen euro, maar voortaan kunnen de inwoners weer
rustig ademhalen, wetende dat ze veilig voor het water hun leven
kunnen leiden. Woensdag 6 december werd in Restaurant Tussen Kaag en
Braassem het officieuze einde ingeluid van deze werkzaamheden. Al
moet een stukje dijk in en bij Rijnsaterwoude in de loop van volgend
jaar nog worden afgerond.
Door Joep Derksen
Het Hoogheemraad van Rijnland is
verantwoordelijk voor de stabiliteit van de 1.200 kilometer aan
waterkeringen in deze regio. De 25 keringen, die het grootste risico
vormden voor de veiligheid van de omgeving moesten met spoed worden
aangepakt. En dus waren de afgelopen jaren veel graafmachines te zien
op dijken in onder meer de Googerpolder, Woudse Dijk en
Vierambachtspolder. Marco Kastelein, Hoogheemraad bij het
Hoogheemraadschap, laat weten: ,,De mensen waren niet onveilig, maar
je kijkt naar het risico als een landschap overstroomt. We moeten
proactief en preventief bezig zijn. We zijn er trots op, dat het
aanpakken van de dijken en de keringen gelukt is; we lopen hier mee
voorop in vergelijking met de rest van Nederland.'' Dat wil overigens
niet zeggen, dat al het werk klaar is. Ook de komende jaren worden
miljoenen euro's uitgegeven om andere zwakke plekken in de dijken aan
te pakken.
Dat er bij het versterken van de dijken
tegenwoordig heel wat meer komt kijken, dan alleen wat klei er boven
op gooien, toonden aannemers Gustaaf van Wijk en Harry Verboon aan.
Als voorbeeld namen ze de dijkverbetering Vriezekoop-Zuid, tussen
Leimuiden en Bilderdam. ,,Dat stuk was vier kilometer lang, maar het
leek wel 400 kilometer. De omgeving was best wel mondig en dat gaf
best wat complicaties. De hele omgeving keek er naar hoe het wel en
niet moet. Er wordt daar flink geboerd, dus een eis was, dat iedereen
van zijn erf af kon tijdens het aanleggen van het asfalt en de
overige werkzaamheden.'' Een van de harde eisen was, dat de
vruchtbare teelaardelaag behouden kon blijven. Dus werd die laag er
af geschraapt door graafmachines, zodat deze later weer bovenop de
aangebrachte kleilaag van een meter dik op het binnentalud gelegd kon
worden.
,,Het zwaar transport werd zoveel
mogelijk beperkt. Vaak werden trekkers ingezet om dit uit te voeren.
Tegen de chauffeurs werd gezegd, dat ze rustig moesten rijden bij het
aanvoeren van de klei. Dan lijkt 4 kilometer soms 400 kilometer, want
het is een heel eind. 75.000 Kuub aan klei en grond is daar naar toe
gebracht. We werkten met klein materieel, om te voorkomen dat het
groot materieel weg zou zakken.'' Ook bleven de omwonenden jarenlang
aandringen om van de gelegenheid gebruik te maken, door een
glasvezelkabel aan te laten leggen voor het snelle internet. Een
aantal weken voordat het werk klaar zou zijn, is die kabel er toch
nog in gekomen. Het werk heeft dus wat gekost, qua geld, inzet en
overlast, maar uiteindelijk zijn alle omwonenden toch blij met het
eindresultaat.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home