Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 februari 2018

Charme-offensief deels geslaagd


[RIJNSATERWOUDE] De initiatiefnemer voor het bouwen van een woning aan de Herenweg 14b hield maandag 12 februari een charme-offensief bij de raadsleden. Willem Verburg bezocht alle fracties, met uitzondering van D66, die al steun had uitgesproken voor de komst van een woning in het buitengebied.

Verburg liet weten, er niets van te snappen, waarom zijn buren zo tegen de bouwplannen zijn. ,,Er zijn allerlei praatjes in de wereld gebracht. Ik weet niet hoe dat komt. Er zit al een woonbestemming op het perceel. Ik wil een bungalowtje, waar ik gelijkvloers kan wonen.'' Tijdens de fractievergadering van SVKB vroeg raadslid Kelly Straver, waarom er dan wel is aangevraagd om tien meter hoog te bouwen. Verburg reageerde: ,,Dat mag eventueel, maar ik ga een bungalowtje met twee slaapkamers bouwen, met een tuin. Het wordt alleen maar mooier.''

Op eerdere tekeningen bleek de geplande bungalow in een lager gelegen deel achter de dijk gepland, maar nu blijkt de bungalow toch bovenop de dijk te komen. Verburg vond dat niet bezwaarlijk: ,,Recht tegenover mij gaan ze huizen bouwen, met uitzicht op het Braassemermeer. Een huis neemt mijn uitzicht weg. Ik maak er geen bezwaar tegen, maar dan gaan ze wel bezwaar maken tegen mijn plan. Allemaal import bouwt grote bungalows in Rijnsaterwoude en dat mag allemaal wel. En ik wil een klein bungalowtje en dan gaan ze bezwaar maken. Dan raak ik geïrriteerd.''

CDA-raadslid Thijs Mooren vond, dat de gemeente opnieuw goedkeuring moet aanvragen voor het realiseren van een gebouw op de dijk. De Provincie Zuid-Holland had namelijk haar goedkeuring afgegeven op basis van een tekening, dat deze bungalow onder de dijk zou komen te staan. Hierover gaat hij maandag 19 februari vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De mogelijkheid om (vroeger of later) de bungalow toch uit te breiden tot een kolossaal pand van tien meter hoog, baarde fractievoorzitter Karin van der Kaaden (CDA) toch zorgen. ,,Als je er een verdieping op wilt zetten, past dat in de vergunning voor het bestemmingsplan. Dan zeggen wij; 'ja, dat was eigenlijk niet de bedoeling'. Verburg kan wel zeggen, dat het een platte bungalow wordt, maar hij kan daarna een verdieping er op zetten.'' De gemeenteraad kan niet bepalen, dat de bungalow een lagere maximale hoogte mag krijgen, als die er komt, zo informeerde wethouder Henk Hoek. Mooren bleek faliekant tegen de komst van de woning: ,,Je schept een precedent en je gooit de poort open naar het hele buitengebied Oost. Dat gooi je binnen de kortste keren helemaal vol.''