[KAAG
EN BRAASSEM] De politieke partijen D66, SVKB en CDA hebben grote
moeite met het collegevoorstel 'Beleidsregel Wonen en Vliegen 20
Ke-contour Schiphol'. Zij vrezen, dat dit de weg open zet naar
ongebreidelde vliegtuigoverlast van Schiphol. Zonder dat mensen nog
hun gelijk kunnen halen bij de rechtbank. Dit bleek maandag 12
februari tijdens de fractievergaderingen.
JOEP
DERKSEN
De
Rijksoverheid, Schiphol en de Provincie Zuid-Holland hebben een deal
met elkaar gesloten. Met die deal mogen gemeenten bouwen in de
zogeheten '20 KE contour'; een gebied dat onder de rook (plus
fijnstof- en geluidsstroom) van Schiphol ligt. Het bouwen van die
huizen was in dat gebied tot nu toe niet toegestaan. Maar als
tegenprestatie hoeft Schiphol zich volgens die deal geen zorgen meer
te maken over klagende inwoners. Wie een huis koopt in de 20 KE
contour, moet een contract tekenen, waarbij de bewoner afziet van
alle juridische rechten om te klagen over geluid- en fijnstofoverlast
door passerende vliegtuigen.
Inmiddels
hebben al enkele gemeenten, waaronder Oegstgeest, aangegeven, dat ze
er niets voor voelen om mee te gaan met deze deal.
D66-fractievoorzitter Esther Loos vroeg zich hardop af: ,,Moet je wel
willen bouwen in een gebied, waarvan je nu al weet dat het teveel
belast wordt? Je moet mensen beschermen tegen teveel
geluidsoverlast.'' Lijsttrekker Nick van Egmond vulde aan: ,,Ik kan
meer redenen opnoemen, waarom ik het niet zou willen, dan dat ik
overtuigd ben dat het een toegevoegde waarde is.'' SVKB ,,voelt erg
veel voor de lijn van Oegstgeest'', zo laat fractievoorzitter Petra
van der Wereld weten.
Marcel
Doze (CDA) kreeg binnen zijn fractie veel steun met zijn standpunt:
,,We zijn geen voorstander van dit voorstel. We geven Schiphol vrij
spel om te kunnen groeien, zonder rekening te houden met inwoners. We
zijn niet tegen groei, maar (het overlegorgaan, JD) Omgevingsraad
Schiphol wordt buitenspel gezet. Alle afspraken over gehinderden
worden direct onderuit geschoffeld. Zaken als microklimaat Leimuiden
zijn niet meer mogelijk.''
Burgemeester
Marina van der Velde liet in een bericht aan de raadsleden weten, dat
als zij niet akkoord gaan met deze beleidsregel, een aantal
bouwprojecten niet meer door kunnen gaan. Zoals de sociale woningen
op het Connexxionterrein in Leimuiden. Doze noemde dit ,,powerplay''.
Fractiegenoot Thijs Mooren sprak van ,,communistische trekjes''.
Wethouder Henk Hoek (CDA) probeerde zijn fractiegenoten op andere
gedachten te brengen. Hij was van mening, dat iedereen nog zijn
gelijk kan halen bij de rechtbank, als de geluidsoverlast toeneemt,
of er bijvoorbeeld een tweede Kaagbaan wordt aangelegd.
Maar
Doze weerlegde dit argument. Hij verwees naar de officiële
documenten. Daarin staat dus niet, dat de bewoners nog bezwaar kunnen
maken (met de mogelijkheid dat het ook gegrond verklaard wordt, JD)
als er meer overlast komt. In een
brief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 17
november 2017 staat: ,,Op het moment dat zich significante
wijzigingen voordoen in de ontwikkeling van Schiphol met niet
voorzienbare effecten voor geluidhinder en daarmee samenhangend
woningbouw, zullen partijen met elkaar in overleg treden om te bezien
wat de consequenties hiervan zijn voor de gemaakte afspraken.'' Er is
dus geen garantie, dat de nieuwe bewoners in de LIB-gebieden wél
recht hebben op schadevergoeding of compensatie als het geluids- of
fijnstofoverlast toeneemt. Een inwonerraadslid besloot: ,,Ik
vind het een ondergraving van de democratie. Als je mensen niet meer
bezwaar kunt laten maken, werk je de democratie naar de kloten.''
Fractievoorzitter Karin van der Kaaden liet wel weten: ,,Als we onze
inwoners willen beschermen, moeten we uitleggen dat we onder andere
niet meer op het Connexxionterrein kunnen bouwen.'' De bouwplannen
voor het Dorpshart Leimuiden kunnen overigens wel gewoon doorgaan.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home