Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 februari 2018

Uitbreiding Schiphol niet ten koste van rechten inwoners


[KAAG EN BRAASSEM] De politieke partijen D66, SVKB en CDA hebben grote moeite met het collegevoorstel 'Beleidsregel Wonen en Vliegen 20 Ke-contour Schiphol'. Zij vrezen, dat dit de weg open zet naar ongebreidelde vliegtuigoverlast van Schiphol. Zonder dat mensen nog hun gelijk kunnen halen bij de rechtbank. Dit bleek maandag 12 februari tijdens de fractievergaderingen.

JOEP DERKSEN

De Rijksoverheid, Schiphol en de Provincie Zuid-Holland hebben een deal met elkaar gesloten. Met die deal mogen gemeenten bouwen in de zogeheten '20 KE contour'; een gebied dat onder de rook (plus fijnstof- en geluidsstroom) van Schiphol ligt. Het bouwen van die huizen was in dat gebied tot nu toe niet toegestaan. Maar als tegenprestatie hoeft Schiphol zich volgens die deal geen zorgen meer te maken over klagende inwoners. Wie een huis koopt in de 20 KE contour, moet een contract tekenen, waarbij de bewoner afziet van alle juridische rechten om te klagen over geluid- en fijnstofoverlast door passerende vliegtuigen.

Inmiddels hebben al enkele gemeenten, waaronder Oegstgeest, aangegeven, dat ze er niets voor voelen om mee te gaan met deze deal. D66-fractievoorzitter Esther Loos vroeg zich hardop af: ,,Moet je wel willen bouwen in een gebied, waarvan je nu al weet dat het teveel belast wordt? Je moet mensen beschermen tegen teveel geluidsoverlast.'' Lijsttrekker Nick van Egmond vulde aan: ,,Ik kan meer redenen opnoemen, waarom ik het niet zou willen, dan dat ik overtuigd ben dat het een toegevoegde waarde is.'' SVKB ,,voelt erg veel voor de lijn van Oegstgeest'', zo laat fractievoorzitter Petra van der Wereld weten.

Marcel Doze (CDA) kreeg binnen zijn fractie veel steun met zijn standpunt: ,,We zijn geen voorstander van dit voorstel. We geven Schiphol vrij spel om te kunnen groeien, zonder rekening te houden met inwoners. We zijn niet tegen groei, maar (het overlegorgaan, JD) Omgevingsraad Schiphol wordt buitenspel gezet. Alle afspraken over gehinderden worden direct onderuit geschoffeld. Zaken als microklimaat Leimuiden zijn niet meer mogelijk.''

Burgemeester Marina van der Velde liet in een bericht aan de raadsleden weten, dat als zij niet akkoord gaan met deze beleidsregel, een aantal bouwprojecten niet meer door kunnen gaan. Zoals de sociale woningen op het Connexxionterrein in Leimuiden. Doze noemde dit ,,powerplay''. Fractiegenoot Thijs Mooren sprak van ,,communistische trekjes''. Wethouder Henk Hoek (CDA) probeerde zijn fractiegenoten op andere gedachten te brengen. Hij was van mening, dat iedereen nog zijn gelijk kan halen bij de rechtbank, als de geluidsoverlast toeneemt, of er bijvoorbeeld een tweede Kaagbaan wordt aangelegd.

Maar Doze weerlegde dit argument. Hij verwees naar de officiële documenten. Daarin staat dus niet, dat de bewoners nog bezwaar kunnen maken (met de mogelijkheid dat het ook gegrond verklaard wordt, JD) als er meer overlast komt. In een brief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 17 november 2017 staat: ,,Op het moment dat zich significante wijzigingen voordoen in de ontwikkeling van Schiphol met niet voorzienbare effecten voor geluidhinder en daarmee samenhangend woningbouw, zullen partijen met elkaar in overleg treden om te bezien wat de consequenties hiervan zijn voor de gemaakte afspraken.'' Er is dus geen garantie, dat de nieuwe bewoners in de LIB-gebieden wél recht hebben op schadevergoeding of compensatie als het geluids- of fijnstofoverlast toeneemt. Een inwonerraadslid besloot: ,,Ik vind het een ondergraving van de democratie. Als je mensen niet meer bezwaar kunt laten maken, werk je de democratie naar de kloten.'' Fractievoorzitter Karin van der Kaaden liet wel weten: ,,Als we onze inwoners willen beschermen, moeten we uitleggen dat we onder andere niet meer op het Connexxionterrein kunnen bouwen.'' De bouwplannen voor het Dorpshart Leimuiden kunnen overigens wel gewoon doorgaan.