VOORHOUT – ,,Door het verdwijnen
van de zebrapaden op de Oosthoutweg kan de bus straks lekker door
knallen.'' Buurtbewoners Peter de Bruijn en Hans van Waasdorp zetten
een handtekeningenactie op voor het behoud van het zebrapad bij
basisschool De Emmaüs.
Door Joep Derksen
Nu nog gaan basisschoolleerlingen
dagelijks over het zebrapad van en naar school. Ook mensen uit de
wijk, die naar het dorp lopen, gebruiken het zebrapad veel. Het bus-
en autoverkeer moet nu nog stoppen voor deze 'overstekers', maar dat
gaat veranderen. Wanneer er geen zebraoversteekplaats is, maar alleen
nog 'kanalisatiestrepen', heeft het gemotoriseerde verkeer voorrang
en moeten de voetgangers wachten tot er een gaatje valt voor het
oversteken. Voorhout wordt namelijk onderdeel van de HOV-route,
waarbij 'Hoogwaardig Openbaar Vervoer' bussen tussen Noordwijk en
Schiphol gaan rijden. Allerlei maatregelen worden genomen, om die
bussen zo snel mogelijk door te laten rijden. Rotondes in Sassenheim
verdwijnen, om plaats te maken voor 'slimme verkeerslichten', die
voorrang geven aan de HOV-bussen.
Volgens de gemeente Teylingen
verdwijnen de zebrapaden niet, om de bussen sneller moeten kunnen
rijden. Woordvoerder Anne-Marie van der Bent: Uit onderzoek blijkt,
dat een zebrapad met alleen maar strepen op de weg niet veilig is.
Zoals dit zebrapad er nu ligt, is het geen duidelijk en veilig
zebrapad.'' Maar De Bruijn en Van Waasdorp zijn het hier pertinent
mee oneens. Ze laten een tekening zien, waaruit blijkt dat de
voorrangssituatie op de huidige T-splitsing Oosthoutlaan –
Schoutenlaan. ,,De bussen die vanaf het dorp komen, kunnen gewoon
door scheuren, de bocht om. Waarna er 50 meter verder een
oversteekplaats ligt met alleen maar kanalisatiestrepen.'' De
woordvoerder laat weten, dat er een middenstuk blijft liggen, waarop
voetgangers kunnen blijven staan tijdens het oversteken. De Bruijn
grapt: ,,Dat is echt een vluchtheuvel!''
De beide mannen zamelen deze week
handtekeningen in, die pleiten voor het behoud van het zebrapad bij
de Emmaüsschool. Ze krijgen echter geen steun van de lokale afdeling
van Veilig Verkeer Nederland. Doris van Kampen: ,,Zebra's zijn over
het algemeen schijnveilig. Voetgangers gooien zich er voor en auto's
moeten dan maar stoppen. Zolang je ouders hebt die eerste de
kinderwagen de straat op steken en dan pas gaan kijken, moet je deze
zebrapaden kritisch bekijken. Mensen moeten hun verstand voorrang
geven en dat gebeurt steeds minder. Dit zebrapad bij de
Bonekruidstraat wordt opgeheven, omdat ze minder gebruikt wordt, dan
de zebrapaden bij het Oosthoutplein, Venkelhof en Elzenhorst. Die
drie zebrapaden blijven bestaan.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home