Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 april 2018

Actie tegen verdwijnen zebrapad


VOORHOUT – ,,Door het verdwijnen van de zebrapaden op de Oosthoutweg kan de bus straks lekker door knallen.'' Buurtbewoners Peter de Bruijn en Hans van Waasdorp zetten een handtekeningenactie op voor het behoud van het zebrapad bij basisschool De Emmaüs.

Door Joep Derksen

Nu nog gaan basisschoolleerlingen dagelijks over het zebrapad van en naar school. Ook mensen uit de wijk, die naar het dorp lopen, gebruiken het zebrapad veel. Het bus- en autoverkeer moet nu nog stoppen voor deze 'overstekers', maar dat gaat veranderen. Wanneer er geen zebraoversteekplaats is, maar alleen nog 'kanalisatiestrepen', heeft het gemotoriseerde verkeer voorrang en moeten de voetgangers wachten tot er een gaatje valt voor het oversteken. Voorhout wordt namelijk onderdeel van de HOV-route, waarbij 'Hoogwaardig Openbaar Vervoer' bussen tussen Noordwijk en Schiphol gaan rijden. Allerlei maatregelen worden genomen, om die bussen zo snel mogelijk door te laten rijden. Rotondes in Sassenheim verdwijnen, om plaats te maken voor 'slimme verkeerslichten', die voorrang geven aan de HOV-bussen.

Volgens de gemeente Teylingen verdwijnen de zebrapaden niet, om de bussen sneller moeten kunnen rijden. Woordvoerder Anne-Marie van der Bent: Uit onderzoek blijkt, dat een zebrapad met alleen maar strepen op de weg niet veilig is. Zoals dit zebrapad er nu ligt, is het geen duidelijk en veilig zebrapad.'' Maar De Bruijn en Van Waasdorp zijn het hier pertinent mee oneens. Ze laten een tekening zien, waaruit blijkt dat de voorrangssituatie op de huidige T-splitsing Oosthoutlaan – Schoutenlaan. ,,De bussen die vanaf het dorp komen, kunnen gewoon door scheuren, de bocht om. Waarna er 50 meter verder een oversteekplaats ligt met alleen maar kanalisatiestrepen.'' De woordvoerder laat weten, dat er een middenstuk blijft liggen, waarop voetgangers kunnen blijven staan tijdens het oversteken. De Bruijn grapt: ,,Dat is echt een vluchtheuvel!''

De beide mannen zamelen deze week handtekeningen in, die pleiten voor het behoud van het zebrapad bij de Emmaüsschool. Ze krijgen echter geen steun van de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland. Doris van Kampen: ,,Zebra's zijn over het algemeen schijnveilig. Voetgangers gooien zich er voor en auto's moeten dan maar stoppen. Zolang je ouders hebt die eerste de kinderwagen de straat op steken en dan pas gaan kijken, moet je deze zebrapaden kritisch bekijken. Mensen moeten hun verstand voorrang geven en dat gebeurt steeds minder. Dit zebrapad bij de Bonekruidstraat wordt opgeheven, omdat ze minder gebruikt wordt, dan de zebrapaden bij het Oosthoutplein, Venkelhof en Elzenhorst. Die drie zebrapaden blijven bestaan.''