Geld wordt opgeëist
[KAAGEILAND] De gebroeders
Hoogenboom van Ponto zijn helemaal niet te spreken over de manier
waarop het gemeentebestuur de aanbesteding voor het pontvervoer heeft
geregeld. Vorige week werd bekend, dat de gemeente Kaag en Braassem
het pontvervoer van en naar Kaageiland vanaf 1 januari 2019 door ODV
Maritiem B.V. laat uitvoeren. Dit was het enige bedrijf, dat zich had
ingeschreven voor de aanbesteding. Na een jarenlange moeizame relatie
tussen de huidige pontbeheerder Ponto en een door Ponto gewonnen
rechtszaak, besloten de gebroeders Hoogenboom zich niet in te
schrijven voor de aanbesteding.
Het nieuws, dat een ander bedrijf het
pontvervoer mag gaan doen, kwam niet geheel onverwacht. Maar John
Hoogenboom baalt wel, dat hij dit via de media moest vernemen. ,,De
gemeente heeft niet het fatsoen gehad dit ons zelf te berichten. Dit
is tekenend voor de communicatie tijdens het hele proces. Ze proberen
alleen via het gerecht hun gelijk te halen, wat terecht niet gekregen
is.'' Hij vervolgt: ,,De gemeente heeft zich ronduit onbeschoft en
beledigend over ons uitgelaten: 'De firma Ponto/Hoogenboom zijn
zakkenvullers, het moet afgelopen zijn met dat zwarte geld'. Dit na
meer dan 36 jaar de veerdienst te hebben geëxploiteerd en de
gemeente deze zorg te hebben ontnomen.''
Er volgt geen nieuwe rechtszaak om
alsnog het pontvervoer te mogen blijven verzorgen. ,,Wij leggen ons
zeker neer bij deze aanbesteding, wij zijn hier namelijk niet in
meegegaan, omdat de tender voor ons niet te accepteren was. Wij
willen geen stroman van de gemeente worden, als wij de veerdienst
verder zouden exploiteren. En dat is wat de tender verlangt.''
Volgens Hoogenboom snijdt de gemeente
zichzelf in de vingers. ,,De nieuwe exploitant krijgt bijna 300.000
euro per jaar én de ponten gratis in bruikleen. De firma Ponto
ontvangt dit jaar 122.729 euro en heeft de ponten zelf laten bouwen
financieren.'' De eilandbewoners gaan er volgens Hoogenboom op
achteruit: ,,Natuurlijk kan de nieuwe pontbeheerder ons niet
evenaren. Niemand woont op de Kaag, niemand is zo snel ter plaatse
bij storing, niemand weet als wij het "reilen en zeilen"
van de pont in de praktijk. Natuurlijk zullen de toekomstige
schippers het veerpont goed kunnen varen, maar dat is nog niet
alles.'' Hij wenst de nieuwe exploitant wel veel succes: ,,Wij wonen
immers allemaal op Kaageiland en zijn ook gebaat bij een goede,
betrouwbare veerdienst.
Wethouder Floris Schoonderwoerd
reageert: ,,Gezien het aanbestedingsbedrag zijn we verplicht om dat
openbaar aan te besteden. Het huidige contract met Ponto geeft ons
heel weinig informatie. Een voetbalclub die 1.000 euro krijgt, moet
verantwoorden wat ze er voor doen. Wij willen ook van Ponto weten,
wat er met het geld gebeurt. Ik zeg niet dat er zwart geld in om
gaat. Maar we zijn als overheid verantwoordelijk dat we transparant
laten zien, waar het geld aan op gaat. Ponto wilde de informatie niet
verstrekken.''
De wethouder heeft alle vertrouwen in
de nieuwe pontbeheerder: ,,Het is een nautisch bedrijf, dat
tientallen pondjes exploiteert.'' Maar waarom gaat de gemeente nu
bijna drie keer zoveel betalen voor dezelfde veerdienst?
Schoonderwoerd geeft impliciet de schuld hiervoor aan Ponto. ,,Dit
bedrijf verstrekte geen informatie over het aantal overzettingen, de
personeelskosten en over wat er nog aan andere inkomsten zijn. ODV
Maritiem kan het alleen voor dit bedrag doen, omdat ze niet alle
informatie hadden.'' De kosten kunnen voor de gemeente nog lager
uitvallen. ODV Maritiem moet volledig inzicht geven in haar onkosten,
het aantal overzettingen en de inkomsten. Als het uiteindelijke
kostenplaatje minder is dan 297.000 euro per jaar, dan hoeft de
gemeente ook minder te betalen. De wethouder is enthousiast: ,,Aan
het einde van het jaar 2019 zal blijken, dat het overzetten van de
mensen lang geen 297.000 euro kost, omdat we weten dat er een bedrijf
is die het voor een veel lager bedrag kan doen.''
Overigens kan deze hele kwestie nog een
naar staartje krijgen voor de gemeente. De familie Hoogenboom sloot
namelijk in 2000 een nieuw contract met de gemeente. Afgesproken
werd, dat er in 2004 een tweede (reserve)pontje gekocht werd. Daarna
moest de gemeente ieder jaar 34.000 euro opzij leggen, zodat dat geld
na afloop van het contract wordt uitbetaald aan de broers. Hoogenboom
houdt de gemeente aan die afspraak, zo liet hij twee jaar geleden al
weten: ,,Wij hebben ons altijd aan onze verplichtingen gehouden en
zien het geld als ons pensioen. Nu is het contract haast afgelopen.
Het staat ook in het contract; aan het eind van de periode wordt het
geld uitbetaald.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home