Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 mei 2019

,,De juiste boom op de juiste plaats’’


Het groene gezicht van Voorhout neemt afscheid

TEYLINGEN – Na bijna veertig jaar werken in de buitendienst voor de toenmalige gemeente Voorhout en huidige gemeente Teylingen, hangt Aad Koelewijn (66, roepnaam Arie) zijn spreekwoordelijke spade aan de wilgen. De goedlachse man ging altijd fluitend naar zijn werk, maar na vier decennia aan gladheidsbestrijding, vuilnis ophalen en bomen planten is het mooi geweest. Een interview met een bijzonder man.

Door Joep Derksen

Als je in de jaren ’50 geboren werd in Noordwijkerhout, was de kans groot dat je in de bollen ging werken. En dat gold dus ook voor de kleine Aad; op zijn 14de was hij al druk bezig in dit vak. Maar na vijf jaar bukken, rapen en planten had hij dit werk wel gezien. Hij beproefde zijn geluk als water- en gasfitter en werd hovenier in onder meer het Amsterdamse Bos. Op 1 december 1979 trad hij in dienst van de gemeente Voorhout. Daar moest hij allerlei werkzaamheden uitvoeren; gladheidsbestrijding, bestrating, rioleringsproblemen: ,,Je werd al gauw allround’’.

Ook viel Koelewijn regelmatig in om het huisvuil op te halen. ,,Ik vond het heel fijn om achterop de vuilniswagen te staan. Ik was graag buiten en ik pak alles aan. Op die vuilniswagen kwam je van alles tegen en je was het eerste aanspreekpunt van de inwoners.’’ Die ervaring heeft hem later in zijn leven geholpen, toen hij een leidinggevende functie kreeg: ,,Ik vertel mijn mensen altijd; als je een boze inwoner tegenkomt, ga dan in zijn schoenen staan. Als je weet, waarom ze boos zijn, kun je meedenken aan een oplossing.’’

Biodiversiteit

Door de jaren heen zijn veel werkzaamheden veranderd. En de arbeidsomstandigheden verbeterd. ,,Vroeger zat je bij de gladheidsbestrijding dertien uur achter elkaar op een trekker, zonder telefoon en zonder verwarming’’, herinnert Koelewijn zich lachend. ,,Door het huidige bermbeheer, vol met bloemen is er meer biodiversiteit; de flora en fauna zijn goed ontwikkeld en daar zijn we trots op. We houden rekening met de plekken waar bomen komen te staan; de juiste boom op de juiste plaats.’’
Koelewijn heeft vijf ‘vaste’ burgemeesters meegemaakt en twee keer het gebouw ‘de Agnes’ in Voorhout zien afbreken. Op 16 mei is het moment gekomen, dat hij zelf zijn laatste werkdag heeft. Dit is mogelijk iets versneld, door zijn reuma. Maar wat Koelewijn betreft, komt zijn pensioen niet te vroeg. ,,Het is welletjes. Gezondheid is niet te koop. Nadat ik gestopt ben, kan ik ‘s morgens een ontbijtje doen en ik wandel en fiets graag, Als je 66 jaar bent, mag je het wat rustiger aan doen.’’