Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 oktober 2019

Historie van het winkelcentrum Van der Hooplaan


AMSTELVEEN - In deze serie van zes delen neemt ondernemer Cor Mulder de lezers mee op een historische reis door zes decennia aan gebeurtenissen en evenementen van het winkelcentrum Van der Hooplaan. Dit winkelcentrum werd op 26 november 1959 officieel geopend en viert dit jaar haar zestigjarig bestaan. Deze week: deel 5:

1999 – 2009 Superspecialisatie


JOEP DERKSEN


Het was in deze tien jaar niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Verderop in de wijk verdween het ene winkeltje na de andere zaak. En winkelcentrum Van der Hooplaan ging zich steeds meer profileren als een specialiteitencentrum. Bart Vermeulen stopte met zijn slagerij en er kwam een nieuwe slager; Fred van Ingen, die met veel enthousiasme en enorme kennis van zaken aan de slag ging. Ook de visboer onderscheidde zich door zijn culinaire kennis. ,,Je zag de superspecialisatie ontstaan en door de jaren heen heeft zich dat verder ontwikkeld’’, licht ondernemer Cor Mulder toe.

De invoering van de euro ging geruisloos; de winkeliers hadden zich hier goed op voorbereid. Wel was er in de eerste maanden iets opvallends aan de hand, herinnert Mulder zich: ,,Wat me opviel was, dat we toentertijd veel meer briefjes van 100, 200 en 500 over de toonbank kregen.’’

In dit decennium werd ook het vijftigjarig bestaan van het winkelcentrum gevierd. Over de activiteiten, die toen opgezet werden, wordt anno 2019 nog steeds over gepraat. In 2009 werd een drie maanden lange actie opgezet. Iedere week was er weer wat anders te doen. Zo werd er vlakbij het winkelcentrum een beachvolleybalveld opgezet, waar het een enorme happening was. Mensen konden hun aankoopbonnen inwisselen voor enveloppes van winkeliers en prijzen winnen. En er was één hoofdprijs: een echte Suzuki! ,,Voor de schaal van het winkelcentrum was het ongekend, dat we een auto weggaven’’, lacht Mulder. Het was dankzij de goede relaties met een garagebedrijf en de steun van een bevriende bouwondernemer, de gemeente en andere sponsoren dat zo’n megaprijs ter beschikking gesteld kon worden.