Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 oktober 2019

Historie van het winkelcentrum Van der Hooplaan


In deze serie van zes delen neemt ondernemer Cor Mulder de lezers mee op een historische reis door zes decennia aan gebeurtenissen en evenementen van het winkelcentrum Van der Hooplaan. Dit winkelcentrum werd op 26 november 1959 officieel geopend en viert dit jaar haar zestigjarig bestaan. Deze week: deel 2: 1969 – 1979: Nieuwe trends


JOEP DERKSEN



In deze periode zie je dat de wijziging van de winkels doorgaat. Zo was er een stoffeerderij, maar hiervoor in de plaats kwam de ijzerwinkel van Estoppey. Toen begon eigenlijk al de periode van schaalvergroting. Het kleinschalige verdween langzamerhand, beetje bij beetje, maar onafwendbaar. En die trend was vooral te merken in de foodsector. De kosten stegen en de concurrentie werd groter. Het was daarom nodig om meer aanbod te hebben en dus moest je een winkel met een groter vloeroppervlakte hebben.


Ook het consumentengedrag veranderde in de jaren ’70 van de vorige eeuw. Ze gingen de heel kleine winkelcentra, waar niet voldoende winkelaanbod was, mijden. En richtten zich op de winkels waar een groter aanbod van producten was. Ondernemer Cor Mulder: ,,Het ging haast ongemerkt, maar het was toch een duidelijke trend.’’


Wie de jaren ’70 zegt, denkt aan de oliecrisis en de hippietijd, maar daar merkte je in dit winkelcentrum niets van. ,,Op zo’n buurtniveau krabbelt het leven rustig voort. En van crisissen hebben we geen last gehad. Het winkelaanbod was gevarieerd en hier zaten goede en kleine zelfstandige ondernemers.’’


De klantenkring was uitgebreid; in de buurt woonden voornamelijk gezinnen, waarbij veel mensen werkten bij KLM en Fokker. Deze bedrijven zorgden namelijk ook voor hun medewerkers, waar het ging om de huisvesting. En met twee of drie kinderen per gezin was het in het winkelcentrum altijd een vrolijke drukte.


Langzamerhand begon die bevolkingssamenstelling echter te veranderen. Er kwamen in de wijk steeds meer sociale huurwoningen. Gezinnen maakten plaats voor eenoudergezinnen en mensen van buitenaf.