Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 november 2019

Column


Keukentafel

Het wordt de inwoners steeds moeilijker gemaakt om op een fijne manier ouder te worden. Tot voor enkele jaren kon je, als jouw benen achteruit gingen, probleemloos een scootmobiel aanvragen. Of een traplift voor in je huis. Maar die gouden tijden zijn voor de gouden generatie voorbij; wie nu een hulpvraag heeft, moet eerst maar aantonen dat er geen (goedkope) alternatieven zijn.

De omslag van algemeen toegankelijke hulpverlening naar op de persoon gerichte hulpverlening is een paar jaar geleden ingevoerd. Bestuurders in Nederland hadden namelijk gemerkt, dat er zilverharigen waren, die een scootmobiel aanvroegen ‘voor het geval dat’; waarna die scootmobiel jarenlang niet werd gebruikt. In zogeheten ‘keukentafelgesprekken’ moet nu duidelijk worden, waar de mensen écht behoefte aan hebben.

En daar ligt ‘m nu de crux, waarde columnlezer. Een keukentafelgesprek is en blijft mensenwerk. Als het niet klikt tussen de ondervraagde en de ondervrager, zou een hulpverzoek zomaar kunnen worden afgewezen. Of eerder toegekend als er wél een klik is. Maar in elk gesprek wordt eerst gekeken wat gratis alternatieven zijn. ‘Hebt u wel een scootmobiel nodig voor die ene keer per week dat u boodschappen doet, of kan uw buurvrouw die boodschappen voor u meenemen?’

In de praktijk blijkt, dat het regelmatig voorkomt dat senioren met een hulpvraag tijdens zo’n keukentafelgesprek niet het achterste van hun tong laten zien. Vooral als zo’n gesprek aangevraagd is door een familielid / mantelzorger. En als er dan niet doorgevraagd wordt, zullen de hoognodige hulpmiddelen niet toegekend worden. Het advies is dan ook, om altijd een vertrouwenspersoon te hebben tijdens het keukentafelgesprek. Goede raad is duur en deze tip is gratis: Nadat het keukentafelgesprek is geweest, schrijf zelf de conclusies en afspraken op en stuur of mail deze naar de betreffende zorgbehandelaar. Zo houd je het initiatief in eigen hand en kun je later terugverwijzen naar deze gespreksbevestiging, als er bij de andere partij opeens sprake is van geheugenverlies.