Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 februari 2020

Column


Hilarisch

Zelfspot is nog altijd de beste vorm van humor. Geniaal is het, wanneer je die zelfspot gebruikt om een lastig bestuurlijk onderwerp zoals de Omgevingsvisie, uit te leggen aan de inwoners. Het moet geschreven worden, waarde columnlezer, een YouTube-filmpje van de afdeling Communicatie van de gemeente Kaag en Braassem zit heel goed in elkaar.

Zo gaat de fictieve inwoner ‘Storm’ met zijn eigen inwonersinitiatief naar het gemeentehuis. De ene ambtenaar is met vakantie, de ander met lunchen en een derde ‘in overleg’. Terwijl Storm door de gangen van het gemeentehuis loopt, worden pakketjes met problemen over de schutting gegooid en storten ambtenaren bakken vol geld in externe inhuur.

Ook burgemeester Marina van der Velde acteert in het filmpje. Terwijl Storm door een deur naar de uitgang loopt, kijkt ze verwonderd achter zich en vraagt zich hardop af: ‘Waar is die nou heengegaan?’ Hierbij herhaalde ze de woorden, die ze uitsprak tijdens een interview, op het moment dat de kerktoren van Hoogmade door de brand instortte. En dat dankzij een uitzending van Arjen Lubach tot grote hilariteit zorgde in heel Nederland.

Tussen al deze humor door krijgt de kijker ook informatie over de Omgevingsvisie, die in 2021 ingevoerd wordt. Met die Omgevingsvisie wordt volgens de ambtenaren alles beter en gemakkelijker voor de inwoners. Het is natuurlijk nog maar de vraag, of dat daadwerkelijk het geval is. Maar laten we afwachten, hoe dit volgend jaar (of later) uitpakt.

De complimenten gaan in ieder geval naar de bedenkers en uitvoerders van dit spotje. Hiermee wordt aangetoond, dat het informeren van de inwoners (niet: burgers; dat zijn hapklare brokken bij de fastfoodketens) ook kan op een laagdrempelige manier. Een boodschap blijft bij de ontvanger namelijk beter hangen, wanneer de brenger van die boodschap gebruik maakt van humor. Het filmpje kunt u hier bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=Sz4VkjdT62Y&feature=youtu.be.