Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 juli 2020

Blij van mooie dingen

SASSENHEIM – De cadeauspeciaalzaak Van Nieuwkoop bestaat op de kop af 99 jaar. Drie generaties hebben de winkel doen groeien van een plek waar je borstels en bezems kon kopen naar een Walhalla voor alle topproducten voor koken, cadeaus en op tafel.

JOEP DERKSEN

In 1921 zag de wereld er nog heel anders uit. Insuline werd ontdekt en Bessie Coleman was de eerste Afrikaans-Amerikaanse die haar internationale pilotenlicentie ontving. Maar 1921 is ook het jaar, dat de grootouders van Ineke van Nieuwkoop hun zaak in Sassenheim op hebben gezet. De huidige eigenaresse, Ineke van Nieuwkoop, heeft alle lof over de vorige generaties.

,,De zaak is door mijn opa en oma opgezet. Oma was al overleden, voordat ik geboren was, dus ik heb haar nooit gekend. Maar ik weet, dat zij de drijvende kracht van dit bedrijf was.’’ Van Nieuwkoop’s vader nam de winkel in de jaren ’60 over. Hiermee begon Van Nieuwkoop zich verder te ontwikkelen. ,,Vroeger was dit een plek waar je borstels, bezems en muizenvallen kon halen. Mijn vader introduceerde de Brabangtia suikerpotten, koffie- en theebussen. Dat was in feite het begin van het huishoudelijk assortiment, dat in deze zaak tientallen jaren is gevoerd.’’

Als klein meisje groeide Ineke van Nieuwkoop op in het ondernemersgezin. Ze lacht: ,,Mijn vader was altijd aan het werk en ik had me voorgenomen, dat ik nooit in de zaak wilde werken. ‘Dan ben je toch niet goed bij je hoofd’, zei ik tegen mezelf. Het was absoluut niet mijn meisjesdroom!’’ Haar werkzame carriere begon bij een Leidse groothandel in gereedschap, maar kwam in 1988 toch in de zaak terecht. ,,Op een gegeven moment kwam mijn vader even personeel tekort; je gaat jouw vader niet in de steek laten en dus ging ik hem ‘even’ helpen. Ik zit er nu nog.’’

Al gauw merkte Van Nieuwkoop namelijk, dat ze in deze winkel echt op haar plaats was. ,,Je komt hier met allerlei klanten in contact en ziet de mooiste dingen voorbijkomen. Ik begon met het inkopen van de mooiste dingen en dat werd ook allemaal weer verkocht. Zo werd ik enthousiast en daarna heb ik er nooit meer over gedacht om weg te gaan.’’

Door de jaren heen breidde de zaak zich uit en werd het een grote winkel met een uitgebreid en geüpgraded assortiment. Zo onderscheidde de winkel zich met de hoogwaardige producten, die gewaardeerd worden voor mensen, die waarde stellen op kwaliteit. In 2001 nam Van Nieuwkoop de zaak definitief over van haar ouders. Ze wijst naar haar medewerkers: ,,Ik doe het samen met mijn toppers; dat zijn mijn Gouden Dames, die me door dik en dun steunen.’’

Tegenwoordig heeft Van Nieuwkoop een uitgebreid assortiment op de gebieden koken, tafel en cadeau. De laatste anderhalf jaar heeft de winkel een ware metamorfose ondergaan. Niet alleen waar het gaat om het assortiment, maar ook de inrichting. Dit zorgt voor extra gezelligheid: ,,We zijn lekker onszelf, gaan fijn met de klanten om en hebben altijd lol!’’

De winkel zelf is inderdaad een lust voor het oog. In deze nieuwe tijd beseffen mensen, hoe fijn het is om duurzaam kookgerei te hebben. Waar je veel gebruik van kunt maken en lang van kunt genieten. Opvallend is het nieuwe assortiment van Scanpan; deze duurzame kookpannen uit Scandinavië zijn gemaakt van gerecycled aluminium en hebben een moderne, industriële uitstraling. Ook de Boska Food Tools zijn leuk, hip en functioneel écht van deze tijd.

Van Nieuwkoop: ,,Op het gebied van serviezen zijn er enorme ontwikkelingen. Je gaat weer terug naar de robuuste serviezen, met veel kleur. Sinds kort voeren we ook producten van Searx; een Belgisch bedrijf dat servies, kookgerei en verlichting van hoge kwaliteit maakt. Daarnaast kun je hier terecht voor ontwerpen van Marcel Wolterink en Piet Boon. Deze serviezen zijn kunstwerkjes op zicht en tegelijkertijd heel betaalbaar.

Van Nieuwkoop wandelt door de zaak, zorgt dat alle uitgestalde producten er piekfijn bij staan en geeft aan: ,,Ik geniet er van om alleen met kwaliteitsmerken te werken. Ik word er blij van, als een showroom helemaal klopt; een goede showroom zorgt voor een veel andere beleving van de producten.’’ Ze besluit: ,,Ik word gewoon heel blij van mooie dingen; mijn zaak is mijn passie!’’