Wonderlichten moeten doorstroming verbeteren
Leimuiden – Jarenlang moesten de inwoners van Leimuiden iedere ochtend zuchtend wachten in de file voor de stoplichten, voordat ze hun dorp uit konden rijden. Maar volgende maand worden op de kruising met de N207 ‘slimme’ verkeerslichten geplaatst. En die verkeerslichten moeten het fileverkeer beter regelen.
Ronald Wallet woont en werkt net naast het kruispunt. De laatste
paar maanden valt het verkeer mee door de lockdown, zo stelt hij. En ook
vanwege de langdurige afsluiting van Rijnsaterwoude, door het vernieuwen van de
wegen, wordt Leimuiden volgens Wallet veel minder als sluiproute gebruikt. ,,Daarvoor
liep het de spuigaten uit met het sluipverkeer dat in ons dorp reed. Ik ken
veel van de mensen van gezicht en acht van de tien mensen in die auto’s waren
van buiten het dorp.’’
Marion Kluck woont in Leimuiden en zij weet hoe het is om voor de
stoplichten te moeten wachten. Maar ze ergerde zich er niet aan. ,,Ik heb wel
eens een kwartier gedaan over het stuk vanaf de Grietpolderweg om bij de
stoplichten te komen. Het hoort erbij. Ook
voor andere verkeerslichten sta ik stil.’’
Menno Zijlstra is woordvoerder van de Provincie Zuid-Holland, die
zorgt voor de komst van de slimme stoplichten. Dit systeem werkt al op de N209
bij Bleijswijk en bij Flora Holland in het Westland. ,,Bussen en fietsers
kunnen voorrang krijgen en vrachtwagens met speciale apparatuur kunnen voorrang
vragen, zeker als ze in colonne aan komen rijden.’’
Maar als bussen, fietsers en vrachtwagens voorrang krijgen; leidt
dit er dan niet toe dat automobilisten juist langer moeten wachten? Zijlstra:
,,Het is niet zo, dat de vrachtwagens met zo’n kastje automatisch voorrang
krijgen en door kunnen rijden. De slimme stoplichten passen zich aan de
verkeerssituatie en het aanbod van het totale verkeer aan.’’
Of die ‘wonderlichten’ ook écht de files
zullen oplossen, waagt Kluck te betwijfelen: ,,Eerst zien en dan pas geloven.’’
Ze vervolgt: ,,Je kunt ergens ook een probleem van maken, terwijl de oorzaak
is, dat je te laat de deur uitgaat. Je weet dat het iedere ochtend spitsuur is
in het dorp; ga dan eerder naar je werk. Als je dat niet doet, is het geen
probleem van de stoplichten, maar van jezelf.’’
Wethouder Yvonne Peters: "De
verwachting is dat deze verkeerslichten (iVRI’s) helpen om de doorstroming te
verbeteren. Dat zou ook betekenen dat het in de ochtendspits gemakkelijker
wordt om het dorp uit te komen. De combinatie van een slimmere inrichting en iVRI's
zal misschien de files niet helemaal kunnen voorkomen, maar gaat zeker voor
verlichting zorgen. En daarmee hopelijk ook voor minder sluipverkeer door onze
dorpen."
Wallet denkt echter, dat die slimme stoplichten het échte probleem
niet gaan oplossen. ,,Het zijn de landbouwtrekkers, die regelmatig voor
opstoppingen zorgen. Als die grote combines op de weg staan te steken, loopt
alles vast. Per uur komen in bepaalde periodes van het jaar vijf van die grote
jongens door ons dorp heen. Vandaag of moren valt er een dode onder de
schooljeugd. Die tractoren zouden over de busbaan op de N207 moeten rijden.’’
De echte oplossing voor de totale doorstroming moet volgens Wallet
zijn, dat er meer rijbanen komen voor het auto- en vrachtverkeer. ,,Komend
vanaf de A44 komt het verkeer bij de brug over de Drecht in een flessehals. Dat
ga je met slimme stoplichten niet oplossen.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home