Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 januari 2021

Wonderlichten moeten doorstroming verbeteren

Leimuiden – Jarenlang moesten de inwoners van Leimuiden iedere ochtend zuchtend wachten in de file voor de stoplichten, voordat ze hun dorp uit konden rijden. Maar volgende maand worden op de kruising met de N207 ‘slimme’ verkeerslichten geplaatst. En die verkeerslichten moeten het fileverkeer beter regelen.

Ronald Wallet woont en werkt net naast het kruispunt. De laatste paar maanden valt het verkeer mee door de lockdown, zo stelt hij. En ook vanwege de langdurige afsluiting van Rijnsaterwoude, door het vernieuwen van de wegen, wordt Leimuiden volgens Wallet veel minder als sluiproute gebruikt. ,,Daarvoor liep het de spuigaten uit met het sluipverkeer dat in ons dorp reed. Ik ken veel van de mensen van gezicht en acht van de tien mensen in die auto’s waren van buiten het dorp.’’

Marion Kluck woont in Leimuiden en zij weet hoe het is om voor de stoplichten te moeten wachten. Maar ze ergerde zich er niet aan. ,,Ik heb wel eens een kwartier gedaan over het stuk vanaf de Grietpolderweg om bij de stoplichten te komen. Het hoort erbij. Ook voor andere verkeerslichten sta ik stil.’’

 

Menno Zijlstra is woordvoerder van de Provincie Zuid-Holland, die zorgt voor de komst van de slimme stoplichten. Dit systeem werkt al op de N209 bij Bleijswijk en bij Flora Holland in het Westland. ,,Bussen en fietsers kunnen voorrang krijgen en vrachtwagens met speciale apparatuur kunnen voorrang vragen, zeker als ze in colonne aan komen rijden.’’

Maar als bussen, fietsers en vrachtwagens voorrang krijgen; leidt dit er dan niet toe dat automobilisten juist langer moeten wachten? Zijlstra: ,,Het is niet zo, dat de vrachtwagens met zo’n kastje automatisch voorrang krijgen en door kunnen rijden. De slimme stoplichten passen zich aan de verkeerssituatie en het aanbod van het totale verkeer aan.’’

 

Of die ‘wonderlichten’ ook écht de files zullen oplossen, waagt Kluck te betwijfelen: ,,Eerst zien en dan pas geloven.’’ Ze vervolgt: ,,Je kunt ergens ook een probleem van maken, terwijl de oorzaak is, dat je te laat de deur uitgaat. Je weet dat het iedere ochtend spitsuur is in het dorp; ga dan eerder naar je werk. Als je dat niet doet, is het geen probleem van de stoplichten, maar van jezelf.’’

Wethouder Yvonne Peters: "De verwachting is dat deze verkeerslichten (iVRI’s) helpen om de doorstroming te verbeteren. Dat zou ook betekenen dat het in de ochtendspits gemakkelijker wordt om het dorp uit te komen. De combinatie van een slimmere inrichting en iVRI's zal misschien de files niet helemaal kunnen voorkomen, maar gaat zeker voor verlichting zorgen. En daarmee hopelijk ook voor minder sluipverkeer door onze dorpen."

Wallet denkt echter, dat die slimme stoplichten het échte probleem niet gaan oplossen. ,,Het zijn de landbouwtrekkers, die regelmatig voor opstoppingen zorgen. Als die grote combines op de weg staan te steken, loopt alles vast. Per uur komen in bepaalde periodes van het jaar vijf van die grote jongens door ons dorp heen. Vandaag of moren valt er een dode onder de schooljeugd. Die tractoren zouden over de busbaan op de N207 moeten rijden.’’

De echte oplossing voor de totale doorstroming moet volgens Wallet zijn, dat er meer rijbanen komen voor het auto- en vrachtverkeer. ,,Komend vanaf de A44 komt het verkeer bij de brug over de Drecht in een flessehals. Dat ga je met slimme stoplichten niet oplossen.’’