Konvooivaren en betere sensoren zorgen voor minder files
Leimuiden – Totaal gefrustreerde automobilisten moesten woensdag weer lang wachten voor de Leimuiderbrug op de N207 bij Leimuiden, die niet meer dicht ging. Alle technische problemen zouden nu echter opgelost moeten zijn.
Begin april kreeg de Leimuiderbrug nieuwe sensoren, die
beheerd werden door een bediencentrale in Heerhugowaard. Maar die overgang ging
niet helemaal vlekkeloos, geeft communicatieadviseur Ieke van der Helm van de
Provincie Noord-Holland toe. ,,De sensoren bleken te kritisch afgesteld te zijn.’’
Nadat een monteur de brug handmatig bediende, kon het
verkeer aan het begin van de avond weer over de brug rijden. De volgende dag
werden de sensoren anders afgesteld en de brug nogmaals getest. Van der Helm:
,, Helaas gebeurt dit wel eens vaker
bij werkzaamheden waarbij sensoren vervangen worden en het is vervelend voor
het weg- en vaarwegverkeer. Er wordt uitgebreid getest, maar ondanks dat is er
een kleine kans op een storing. De praktijk leert dat de opgetreden storing
niet nogmaals voorkomt.’’
Autoverkeer dat
in de spits moet wachten op passerende vakantiebootjes, terwijl de CO2 de lucht
in gaat door de draaiende motoren; is dat nog wel van deze tijd? Waarom laat de
Provincie het auto- en vrachtverkeer tijdens de spits niet doorrijden? De communicatieadviseur:
,,De provincie Noord-Holland stimuleert konvooivaren, waarbij een grote groep
schippers in één keer de brug passeert. Varen op de blauwe golf noemen we dat,
net zoals de groene golf op de weg, maar dan op het water. Zo hoeven niet
alleen schippers minder vaak te wachten bij een brug, minder brugopeningen is
ook gunstig voor het wegverkeer. Naast minder wachten is het beter voor het
milieu en de bereikbaarheid.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home