Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 mei 2021

Konvooivaren en betere sensoren zorgen voor minder files

Leimuiden – Totaal gefrustreerde automobilisten moesten woensdag weer lang wachten voor de Leimuiderbrug op de N207 bij Leimuiden, die niet meer dicht ging. Alle technische problemen zouden nu echter opgelost moeten zijn.

Begin april kreeg de Leimuiderbrug nieuwe sensoren, die beheerd werden door een bediencentrale in Heerhugowaard. Maar die overgang ging niet helemaal vlekkeloos, geeft communicatieadviseur Ieke van der Helm van de Provincie Noord-Holland toe. ,,De sensoren bleken te kritisch afgesteld te zijn.’’

Nadat een monteur de brug handmatig bediende, kon het verkeer aan het begin van de avond weer over de brug rijden. De volgende dag werden de sensoren anders afgesteld en de brug nogmaals getest. Van der Helm: ,, Helaas gebeurt dit wel eens vaker bij werkzaamheden waarbij sensoren vervangen worden en het is vervelend voor het weg- en vaarwegverkeer. Er wordt uitgebreid getest, maar ondanks dat is er een kleine kans op een storing. De praktijk leert dat de opgetreden storing niet nogmaals voorkomt.’’

Autoverkeer dat in de spits moet wachten op passerende vakantiebootjes, terwijl de CO2 de lucht in gaat door de draaiende motoren; is dat nog wel van deze tijd? Waarom laat de Provincie het auto- en vrachtverkeer tijdens de spits niet doorrijden? De communicatieadviseur: ,,De provincie Noord-Holland stimuleert konvooivaren, waarbij een grote groep schippers in één keer de brug passeert. Varen op de blauwe golf noemen we dat, net zoals de groene golf op de weg, maar dan op het water. Zo hoeven niet alleen schippers minder vaak te wachten bij een brug, minder brugopeningen is ook gunstig voor het wegverkeer. Naast minder wachten is het beter voor het milieu en de bereikbaarheid.’’