Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juli 2021

Zeilen als uitlaatklep

,,Ik geloof in voorbereiding’’

Zeilen – Iedere editie van IntoBusiness vertelt een ondernemer over zijn persoonlijke passie. Dit keer is het de beurt aan Freek de Miranda (53); al meer dan veertig jaar laat hij al zijn zakelijke en privé-beslommeringen achter zich, zodra hij het water op gaat. De Miranda is bij de Masters (35 plussers in de Laserklasse) meervoudig Nederlands, Belgisch en Oostenrijks, enkelvoudig Europees Kampioen zeilen en hoopt ooit nog het Wereldkampioenschap binnen te halen.

JOEP DERKSEN

Vanuit zijn kantoor van Bregman Bedrijfsmakelaar wijst hij naar buiten; bovenop zijn auto ligt de Laser al klaar om deze vrijdagavond gebruikt te worden. ,,Mijn vrijdagavond is heilig’’, lacht De Miranda. Dan ben ik op de club in Durgerdam; soms kom ik net op tijd aan en dan kleed ik me in drie minuten om van krijtstreeppak in rubberpak. De Laser leg ik in het water, ik spring er letterlijk in en ga van de kant af.’’ Op dat moment wordt De Miranda een ander mens; iedere keer weer. ,,Zodra ik los van de kant ben, ben ik ook los van mijn telefoon, de agenda en alles. Mijn bootje is slechts vijf m2 in omvang; het is eigenlijk de enige plek, waar ik alles vergeet van mijn werk, omdat het zeilen al mijn concentratie vraagt.’’

Wanneer je met een Laser op het water gaat om te trainen, doe je dat in feite altijd samen met anderen. ,,Het is niet zo handig, als je alleen bent en er gaat iets stuk. Bovendien haal je geen informatie uit jouw omstandigheden. Je moet minimaal met z’n tweeën zijn; als je met twee boten naast elkaar zeilt, merk je direct als de wind iets draait. Hierdoor veranderen de posities en moet je jezelf aan de omstandigheden aanpassen.’’ Het zeilgenot houdt op vrijdagavond niet op, zodra de kant weer is bereikt. ,,Je komt aan met ondergaande zon, drinkt samen een biertje en gaat naar huis. Wanneer je de volgende ochtend wakker wordt, denk je dat het zondag is en realiseer je jezelf direct, dat het pas zaterdag is; dat is altijd een briljant gevoel!’’

Zijn gedachten gaan terug naar de allereerste keer, dat hij in een bootje stapte. ,,Ik was tien; een vriendje van me had een Piraatje. Al gauw daarna werd ik lid van zeilvereniging WSV de Breek in Landsmeer. De hele zomer lag ik ieder weekend op het water en op de club te klooien.’’ De zeilsport greep hem en De Miranda reist nu al veertig jaar heel Europa af om mee te doen aan allerlei Nationale Kampioenschappen. En niet onverdienstelijk, want hij is al vijf keer Nationaal, 1x Europees Kampioen geworden en één keer tweede op het Wereldkampioenschap. Dat word je natuurlijk niet zomaar en De Miranda licht een tipje van de prestatiesluier op. ,,Op het water moet je niet alleen sneller zijn dan de anderen; je moet ook consistent zijn. Het gaat er om wie de beste is in alle omstandigheden. Ik geloof niet in geluk en pech of karma. Als iemand zegt: ‘Wat had jij een geluk’, dan is mijn antwoord: ‘Hoe meer ik train, hoe meer geluk ik krijg’.’’ Dit is ook de filosofie in het bedrijf van De Miranda: ,,Hoe harder wij werken, hoe meer ‘geluk’ we hebben. Ik geloof in voorbereiding en training. Als je goed voorbereid bent, komt het goed.’’

Er zijn mensen, die het heerlijk vinden om te dobberen op de zee, met niets dan lucht en water om zich heen. Turend in de verte weet je niet waar de horizon ophoudt. Dit soort vergezichten zijn niets voor De Miranda. ,,Dat urenlang op de Noordzee dobberen, vind ik geen zak aan. Ik wil de competitie hebben, mijn snelheid testen en spieren pijnigen. Het mooiste weer vind ik het, als alles op het randje gaat. Met windkracht zes en golven van drie meter hoog. Dan voel je het kriebelen onder in je buik. Maar windkracht 1 is ook leuk, zeker in een wedstrijd. Iedereen moet dan proberen de finish te halen en het doen met wat op hem afkomt.’’ Voor zeilen heb je veel geduld nodig. ,,Ik heb normaal gesproken nul geduld, behalve als ik in een boot zit. Dat komt door de focus, die je continue moet hebben. Wanneer je een wedstrijd zeilt met weinig wind, moet je ieder zuchtje wind pakken en continue kijken waar de wind vandaan komt.’’

De interviewer wil de link leggen tussen zeilen en ondernemen, maar De Miranda is hem voor: ,,Je gaat toch niet allerlei woordspelingen gebruiken?! Ik ben allergisch voor open deuren, zoals ‘de loef afsteken’.’’ Lachend vervolgt hij: ,,Of je succesvol bent of niet, hangt van een heleboel eigenschappen af. Er zijn twee factoren, die je kunt trainen, die de uitkomst van een wedstrijd bepalen: enerzijds snelheid & bootbehandeling. Maar bepalend is de tactiek; hoe je om gaat met de wind en hoe je je positioneert ten opzichte van de tegenstanders ; de wind is altijd variabel en waait nooit precies vanuit dezelfde hoek. Dan is het jouw taak om patronen te herkennen en kusteffecten mee te wegen. Het gaat er om, dat je kunt aflezen wat je te wachten staat en hoe je er mee om gaat. En wanneer je het gelezen hebt en denkt dat je het weet; accepteer dan dat je het nooit honderd procent weet!’’

Nu al kijkt De Miranda enorm uit naar twee belangrijke zeilwedstrijden, die later dit jaar plaatsvinden. Niet alleen omdat hij er samen met zijn partner Astrid naar toe gaat, maar vooral vanwege de competitie, die hij na meer dan een jaar weer met anderen kan aangaan. ,,Als eerste het Europees Kampioenschap op het Gardameer en daarna het WK in Barcelona; deze wedstrijden staan roodomrand in mijn agenda. Op deze plekken heb ik veel gevaren en het is er fantastisch. Dan is het een voorrecht om in de boot te zitten, om je heen te kijken of juist zo dicht mogelijk langs een steile rotswand te varen. Op zulke momenten voel ik me bevoorrecht: ik hoef niet op een matje op het strand te liggen!’’

 

Bregman Bedrijfsmakelaardij B.V.
Keesomstraat 6A
1821 BS Alkmaar
Telefoon: 072 - 515 65 64