Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 oktober 2021

Over oplaadpalen en fietsparkeren

OEGSTGEEST – Er moet meer beleid komen in de wildgroei van elektrische oplaadpalen. Dit pleidooi van VVD en Hart voor Oegstgeest kreeg donderdagavond steun van de gemeenteraad. Een voorstel van het college om het aantal parkeerplaatsen te kunnen verlagen, als er voldoende fietsparkeerplekken zijn, werd tegengehouden door een raadsmeerderheid.

Parkeerplekken naast oplaadpalen voor elektrische auto’s mogen niet gebruikt worden door eigenaren van non-elektrische voertuigen. En dat steekt steeds meer inwoners; zij zien openbare parkeerplekken namelijk ingenomen worden door medeburgers, met wat meer geld in de portemonnee, die wél een dure elektrische wagen kunnen aanschaffen. En zo krijgen ze bijna een privé-parkeerplek van wat ooit een openbare parkeerplaats was.

Tot nu toe is er het beleid, dat de gemeente Oegstgeest instemt met een aanvraag voor het plaatsen van een elektrische laadpaal, als er binnen 200 meter nog geen andere laadpaal staat. Maar hoe meer van die laadpalen er komen, hoe krapper de parkeerruimte wordt voor de eigenaren van de traditionele auto’s. VVD en Hart voor Oegstgeest stelden daarom voor, dat het college van burgemeester en wethouders binnen twee jaar met een visie moet komen op het parkeerbeleid voor elektrische auto’s. Aanvragen voor een elektrische laadpaal door bezitters van zo’n auto, die hun vervoermiddel gemakkelijk op eigen terrein kunnen opladen, moeten niet meer toegekend worden. Ook moet in de toekomst rekening gehouden worden met de vraag, of de capaciteit van het elektriciteitsnet wel voldoende is.

Hart voor Oegstgeest en VVD maakten zich ook hard tegen een collegevoorstel over een verlaging van de parkeernormen. De idee van het college was, dat wanneer ontwikkelaars ook fietsparkeervoorzieningen realiseren, ze minder parkeerplaatsen voor auto’s hoeven aan te leggen. Maar zo’n verlaging van de parkeernorm leidt onherroepelijk tot een verhoging van de parkeerdruk. Eelke van den Ouweelen (Lokaal Oegstgeest) was het eens met het voorstel: “Er heeft nog niemand een auto weg gedaan, omdat hij een fiets heeft gekocht.”

Daarmee was het pleit beslecht. Karin Rosdorff (Hart voorOegstgeest) en Marcus Rolloos (VVD) dienden een voorstel in, dat aangaf, dat wanneer in of bij een appartementencomplex goede fietsparkeervoorzieningen worden gerealiseerd, de autoparkeernorm niet mag worden verlaagd. Alleen D66 en PrO steunden het college; het voorstel werd aangenomen door een raadsmeerderheid.