Over oplaadpalen en fietsparkeren
OEGSTGEEST – Er moet meer beleid komen in de wildgroei van elektrische oplaadpalen. Dit pleidooi van VVD en Hart voor Oegstgeest kreeg donderdagavond steun van de gemeenteraad. Een voorstel van het college om het aantal parkeerplaatsen te kunnen verlagen, als er voldoende fietsparkeerplekken zijn, werd tegengehouden door een raadsmeerderheid.
Parkeerplekken naast oplaadpalen voor elektrische auto’s
mogen niet gebruikt worden door eigenaren van non-elektrische voertuigen. En
dat steekt steeds meer inwoners; zij zien openbare parkeerplekken namelijk
ingenomen worden door medeburgers, met wat meer geld in de portemonnee, die wél
een dure elektrische wagen kunnen aanschaffen. En zo krijgen ze bijna een
privé-parkeerplek van wat ooit een openbare parkeerplaats was.
Tot nu toe is er het beleid, dat de gemeente Oegstgeest
instemt met een aanvraag voor het plaatsen van een elektrische laadpaal, als er
binnen 200 meter nog geen andere laadpaal staat. Maar hoe meer van die
laadpalen er komen, hoe krapper de parkeerruimte wordt voor de eigenaren van de
traditionele auto’s. VVD en Hart voor Oegstgeest stelden daarom voor, dat het
college van burgemeester en wethouders binnen twee jaar met een visie moet
komen op het parkeerbeleid voor elektrische auto’s. Aanvragen voor een
elektrische laadpaal door bezitters van zo’n auto, die hun vervoermiddel
gemakkelijk op eigen terrein kunnen opladen, moeten niet meer toegekend worden.
Ook moet in de toekomst rekening gehouden worden met de vraag, of de capaciteit
van het elektriciteitsnet wel voldoende is.
Hart voor Oegstgeest en VVD maakten zich ook hard tegen een
collegevoorstel over een verlaging van de parkeernormen. De idee van het
college was, dat wanneer ontwikkelaars ook fietsparkeervoorzieningen
realiseren, ze minder parkeerplaatsen voor auto’s hoeven aan te leggen. Maar
zo’n verlaging van de parkeernorm leidt onherroepelijk tot een verhoging van de
parkeerdruk. Eelke van den Ouweelen (Lokaal Oegstgeest) was het eens met het
voorstel: “Er heeft nog niemand een auto weg gedaan, omdat hij een fiets heeft
gekocht.”
Daarmee was het pleit beslecht. Karin Rosdorff (Hart
voorOegstgeest) en Marcus Rolloos (VVD) dienden een voorstel in, dat aangaf,
dat wanneer in of bij een appartementencomplex goede fietsparkeervoorzieningen
worden gerealiseerd, de autoparkeernorm niet mag worden verlaagd. Alleen D66 en
PrO steunden het college; het voorstel werd aangenomen door een
raadsmeerderheid.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home