JVD Zonnetechniek viert tienjarig jubileum
Beheerste groeistrategie is ultieme teken van duurzaamheid
ZONNEPANELEN – Groeien, groeien, groeien; veel ondernemers hebben dit elke dag voor ogen. Nóg meer opdrachten, nóg meer personeel. En nog meer zorgen. Jeffrey van Deinsen van JVD Zonnetechniek kiest een ander pad.
In september bestaat JVD Zonnetechniek tien jaar. De zaken
gaan enorm goed; de zonnepanelen en omvormers zijn niet aan te slepen. Jeffreys gedachten gaan terug naar de jaren
voordat hij zijn bedrijf oprichtte. “In 2009 rondde ik mijn VWO af en mijn
droom was om dierenarts te worden. Maar drie jaar op rij werd ik uitgeloot. Het
werd tijd om wat concreets te doen.” Hij vervolgt: “Geneeskunde leek mij mooi,
maar ook was ik geïnteresseerd in techniek. De duurzame markt kwam op, dus ik
dacht, dat het misschien goed zou zijn om daar wat mee te doen.”
Jeffrey ontmoette iemand, die zonnepanelen verkocht in
Friesland en daar leerde hij de kneepjes van het vak. In 2012 zette Jeffrey JVD
Zonnetechniek op. “De eerste opdracht was een pakketje van zes zonnepanelen,
die ik zelf installeerde. Vervolgens vroeg ik een vriend me te helpen en
groeide het bedrijf uit naar een onderneming met twaalf man personeel. We
kregen een woningstichting als klant en voerden steeds grotere projecten uit.”
Tropenjaren
Het waren tropenjaren: “Ik was de enige met kennis van zaken
binnen JVD en ik vloog van project naar project om alles in goede banen te
leiden. Het werk kwam allemaal tegelijk op ons af en we moesten alles direct
uitvoeren. Op een dag wist ik voor mezelf: ‘Of dit gaat fout of ik moet het
bedrijf afromen’. Ik bracht het bedrijf terug door alleen te werken met vijf
jongens die het werk serieus uitvoeren. Ook leerde ik, hoe goed het is, dat je
af en toe nee moet zeggen.”
Tegenwoordig heeft Jeffrey zeven man voor zich aan het werk.
De zonnepanelenmarkt is oververhit: iedereen wil zonnepanelen hebben op het
huis, bedrijf of kantoor. Volgend jaar moeten alle bedrijfspanden voldoen aan
energielabel C en steeds meer opdrachtgevers eisen een betere CO2-footprint van
hun klanten. “De productie van zonnepanelen is met 200% gestegen, maar de vraag
is verviervoudigd”, geeft Jeffrey het spanningsveld aan. “Materialen voor de
onderconstructie worden schaars en de wachttijd voor omvormers is vijf maanden.
Voor particulieren is dat te lang. Ik kan het niet oplossen. Je kunt de
zonnepanelen verkopen, maar je moet wel de spullen hebben om het op de daken
leggen.”
Hij neemt daarom alleen opdrachten aan, waarvan hij zeker
weet, dat hij deze ook goed kan uitvoeren. Wereldwijd is er een groot tekort
aan materiaal en menskracht: “Ik werk niet met fictieve opleverdata, maar wil
altijd mijn woord nakomen. De vraag naar onze producten is veel groter, dan dat
we kunnen aanbieden.” Toch kan JVD de klanten verrassen: “Hoewel de wachttijden
oplopen, kunnen we in sommige gevallen toch binnen normale termijnen leveren en
monteren.”
Grote groeiwensen heeft Jeffrey niet. “Ik zou me door de
markt kunnen laten dwingen om weer te groeien. Maar waarom moet ik daar in
meegaan? Een extra koppel monteurs is uiteraard welkom en wenselijk, maar nieuwe
mensen die binnenkomen hebben de knowhow niet. Wij zijn uiteraard bereid mensen
op te leiden, maar door de drukte in de markt loop je het risico dat dit te
gehaast gaat gebeuren. En we willen niet dat de kwaliteit van onze
dienstverlening achteruit gaat.”
Groeien
Jeffrey doet de dingen dus echt anders, dan de gemiddelde
ondernemer. Duurzaamheid gaat niet alleen over het minder gebruiken van
materialen en het verminderen van het restafval. Het niet alleen maar
ongebreideld door willen groeien is misschien wel de ultieme vorm van
duurzaamheid. De groei in de markt van zonnepanelen zal de komende jaren nog
wel doorzetten, verwacht Jeffrey. “Duurzaamheid blijft hoog in het vaandel
staan bij de overheidsinstellingen. Bedrijven, kantoorpanden, boeren en
agrariërs; ze moeten steeds vaker voldoen aan het reduceren of compenseren van
hun CO2. Wel verwacht ik dat de huidige piek afneemt. Je kunt niet alleen maar
blijven pieken; uiteindelijk komt de zonnepanelenmarkt meer in evenwicht. Zodat
de fabrikanten de leveringen weer aankunnen en wij de zonnepanelen kort na het
verkrijgen van de opdracht weer kunnen plaatsen.”
Door de ‘beheerste groeistrategie’ van JVD Zonnetechniek
heeft Jeffrey de zakelijke ontwikkeling van zijn bedrijf goed op orde. “Omdat
we een klein clubje zijn, heb ik de dingen redelijk in eigen hand. De jongens
die voor me werken zijn heel flexibel ingesteld. Soms gaat het werk alle kanten
op, waarbij ze steeds weer voor een ander project worden ingeschakeld, waar op
dat moment extra handjes nodig zijn.”
JVD Zonnetechniek
Hoofdweg Oostzijde 511
Hoofddorp
T: 020 363 6630
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home