Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 maart 2014

Inspiratiebijeenkomst leidt tot werkgroep

 
JOEP DERKSEN
LISSE - Aan een groep van 150 winkeliers en andere ondernemers vertelde dr. Cor Molenaar, Professor Retail aan de Erasmus Universiteit, dat zij het helemaal fout doen. Wie als ondernemer in deze tijd van economische recessie en internetverkopen moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, moet niet gaan klagen over externe factoren. ‘Pas je aan of sterf uit.’
De inspiratie bijeenkomst was een initiatief van Stichting Lisse Marketing (SLiM). Namens ondernemersvereniging Alverha / KCL liet Martijn Tibboel weten: ‘We moeten overgaan tot actie en een bloeiend winkelcentrum krijgen. We kunnen niet blijven berusten in de slogan; “Winkelcentrum van de Bollenstreek”.’ SLiM-voorzitter Michiel van der Borg pleitte ook voor samenwerking om de leegstand tegen te gaan: ‘We moeten de verzuiling verlaten.’
Molenaar hield geen blad voor zijn mond en hij begon zijn toespraak met het hekelen van de huidige openingstijden. ‘Waarom zijn er nog winkels voor 12:00 uur open? Er komt toch niemand. Met de huidige ipadisering kopen mensen niet meer in de winkel, maar om 21:30 uur thuis op de bank. Dan hebben ze vaak een paar glazen wijn op en is de koopbereidheid veel groter dan de volgende ochtend met een chagrijnige man en twee huildende kinderen.’
De winkeliersgoeroe heeft niets met ondernemers die klagen dat ze ‘niet ook op zaterdagavond of zondag open willen gaan’. Hij licht toe: ‘Een ondernemer luister naar zijn klanten. Als hij niet open wil gaan, wanneer de klant het wil, dan moet hij maar voor een baas gaan werken.’ Lisse laat jaarlijks 10 miljoen euro aan omzet liggen, zo rekende Molenaar voor: ‘Ontwikkel ambitie en laat gemeente, winkeliers, vastgoedbedrijven en een bankinstelling met elkaar samenwerken. Haal 10% van de Keukenhofbezoekers bij u binnen. Bijvoorbeeld door het uitdelen van flyers met de aanbieding dat deze bezoekers gratis koffie met gebak krijgen. Dan zijn ze in het centrum en gaan ze meer geld besteden aan andere zaken.’
Molenaar eindigde de avond met een tip: ‘Werk samen. Als iemand bij u een pak koopt, geef hem dan een tegoedbon voor een gratis kop koffie bij de buurman. Grote kans, dat hij er dan nog iets bij bestelt ook!’ Het grootste deel van de aanwezigen was overtuigd en enkele winkeliers meldden zich aan om een werkgroep op te zetten. Deze werkgroep moet de neuzen van alle winkeliers dezelfde kant op krijgen, zodat het resultaat van de inspiratiebijeenkomst niet zal zijn: ‘Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.’ Molenaar: ‘Recesie en internet zijn geen oorzaken. Bekijk wat u zelf fout doet! U hebt niets aan een vijfjarenplan, want als u nu niet verandert, bent u de vis die wordt gegeten door de visarend.’