Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 augustus 2006

Aantal klachten over geluidsoverlast stijgt

Teylingen – Werd vorig jaar nog een beetje vreemd aangekeken tegen een meetinstrument in de gemeente Voorhout, nu blijkt dat steeds meer mensen ondervinden dat de Kaagbaan van Schiphol wel erg dichtbij lijkt te liggen. In totaal werd door Voorhouters in de eerste 7 maanden van dit jaar 2.156 keer geklaagd over laag overvliegende of lawaaierige vliegtuigen. Dit aantal is nu al hoger dan het totaal aantal klachten over 2005, met een totaal van 1.748 klachten.

door Joep Derksen

In juni hebben alle politieke partijen van Teylingen PvdA-wethouder Gerrit van der Meer de opdracht gegeven nogmaals te kijken naar de haalbaarheid van het plaatsen van een geluidsmeetinstrument in de gemeente. De wethouder heeft aan zijn ambtenaren opdracht gegeven om de nut en noodzaak van het plaatsen van een meetinstrument uit te zoeken.

De Teylinger ambtenaren die dit onderzoek hebben uitgevoerd zijn duidelijk in hun conclusie: “Het is voor gemeenten een goed idee om het vliegtuiggeluid te willen meten en hiertoe initiatieven te ontplooien. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden waaronder NOMOS en Geluidsnet. In onze regio is tot dusverre gekozen voor Geluidsnet, en op het eerste gezicht is het verstandig om hierbij aan te sluiten, maar het kan de moeite lonen om te onderzoeken wat de kosten zijn van NOMOS. Hiertoe is actie ondernomen.”

Het gemeentelijke onderzoek vertelt verder: “De Commissie Eversdijk (red: die de geluidsoverlast van Schiphol heeft bestudeerd) pleitte in haar rapport voor een combinatie van meten en rekenen in het buitengebied, waaronder Voorhout, Warmond en Sassenheim vallen. Gezien het kabinetsstandpunt is het onduidelijk wat hiervan op korte termijn gerealiseerd zal gaan worden. Wat dat betreft is het een goed idee om als gemeente zelf het initiatief te nemen op het gebied van meten van vliegtuiggeluid.”

Kaagbaan

De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (Cros) registreert de klachten over de vliegtuigen. Jeroen de Boer van het Cros vertelt: “Vanaf 7 juli is de preferentie van baangebruik gewijzigd. Dit betekent dat bij voorkeur de vliegtuigen zullen landen op de Kaagbaan; zodra het weer en de wind dit toelaten. Deze periode van intensiever gebruik zal zeker drie maanden duren. Na deze tijd evalueert Schiphol of een andere baan intensiever gebruikt kan worden. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de landelijke richtlijnen die voor Schiphol gelden wat betreft het overschrijden van de geluidsnormen.”

De Boer heeft niet altijd een fijne baan: “De afgelopen weken was het bijzonder mooi weer en in deze tijd zijn we bijzonder zwaar belast geweest. De telefoon stond roodgloeiend van mensen die last hadden van de vliegtuigen. Soms krijgen we echt kwade mensen aan de lijn en dan weer vragen de mensen simpelweg of ze nog kunnen slapen met de ramen open. Dit kan helaas niet op bepaalde plekken, hoe warm het ook is, omdat de vliegtuigen zullen blijven overvliegen. Het is de laatste tijd ook nog erg druk op Schiphol qua aantal vliegbewegingen en de bewoners van Teylingen zullen nog veel meer vliegtuigen over zich heen zien gaan.”

De gemeente Teylingen heeft onlangs aangegeven dat er serieus moet worden bezuinigd op de uitgaven. Het is echter niet voor te stellen dat de gemeente niet zal besluiten tot het plaatsen van een geluidsmeetinstrument. Zeker als je bedenkt dat het merendeel van de kosten voor een NOMOS-meetpost door Schiphol zelf wordt betaald. De gezondheid van de inwoners van Teylingen en het beperken van de overlast dient de eerste verantwoordelijkheid zijn voor de politici van deze gemeente.