Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 augustus 2006

Vereniging Oud Lisse krijgt geen plaats in Monumentencommissie

Huidig lid Wim Bosch: 'Het keuzebeleid vind ik vreemd'
Lisse - De huidige Monumentencommissie wordt donderdag 31 augustus opgeheven. Vier nieuwe leden worden aangesteld. De selectiecommissie - deze bestaat uit twee deskundigen van het bureau Dorp, Stad en Land - heeft inmiddels een keuze gemaakt. Het gaat om een kwartet 'waarvan de achtergronden het meest complementair zijn', zo liet de gemeente vorge week dinsdag weten. Huidig lid Wim Bosch, voorzitter van Vereniging Oud Lisse, behoort daar niet toe.

Joep Derksen

De vier nieuwe leden zijn: P. Meijers (bouwkundige), G. Verstraeten (verbonden aan Cultuur Historisch Genootschap Duin- en Bollenstreek), mevrouw M. Statema (werkzaam bij Bureau Monumenten Amsterdam en opgeleid in de kunstgeschiedenis) en G. Hoogkamer (beheerder van de Zemelpoldermolen). Bosch verbaast zich over het besluit: 'Het zij zo, maar ik vind het wel een beetje jammer. Ik had graag nog een nieuwe periode in de Monumentencommissie willen zitten.'

Kandidaten

De voorzitter van Vereniging Oud Lisse kreeg afgelopen vrijdag een verlaat schrijven van de gemeente.' Het bleek, dat het college door interne fouten deze brief nog steeds niet naar mij verstuurd had. In allerijl is daarom een bode ingeschakeld, die hem bij mij thuis heeft bezorgd.' Eerder op de dag had Bosch een telefoongesprek met onder anderen wethouder Adri de Roon. 'Ook in de brief werd geen enkele mededeling gedaan over de redenen van mijn afwijzing. Alleen werd gezegd, dat ze meerdere kandidaten hadden en dat twee mogelijke teams waren gevormd voor de samenstelling van de Monumentencommissie.'

'Eén team waar ik wel in zat en een ander team waar ik niet in zat. Ze gaven de voorkeur aan het team waarin mijn naam niet voorkwam. Ik heb de indruk dat het college mijn inzet in de Monumentencommissie de afgelopen twee jaar niet heeft meegewogen bij de keuze. Vreemd vind ik ook dat mij bij de sollicitatie gevraagd is of ik eventueel voorzitter wilde worden. Ik heb geen enkele indicatie gekregen dat ik niet geaccepteerd zou worden, juist het tegenovergestelde; dat de voortzetting van mijn lidmaatschap geen punt van discussie zou zijn. Ik had nog graag een aantal projecten willen afmaken.'

Gepasseerd

'Slecht vind ik het ook, dat onze Vereniging Oud Lisse, met meer dan driehonderd leden, nu niet meer vertegenwoordigd is in de Monumentencommissie. Waarmee een van de pilaren van het monumentenbeleid, namelijk een goede verankering in de Lissese samenleving, wordt weggenomen. Al met al vind ik het een bijzonder teleurstellende gang van zaken. Ik wil duidelijk aangeven dat ik niets heb tegen de nu benoemde kandidaten, maar het keuzebeleid van de selectiecommissie vind ik vreemd. Ook vind ik niet het belangrijkste, dat ik straks niet opnieuw lid wordt.'

'Onze Vereniging Oud Lisse, die het bekende boek Registratie van waardevolle panden in Lisse heeft samengesteld en zich zeer inzet voor het behoud van monumentale panden in Lisse, wordt nu volledig gepasseerd. Als men mij niet wilde, had een ander deskundig lid van Vereniging Oud Lisse zitting kunnen nemen in de Monumentencommissie. Ook vind ik de ingezette procedure, waarbij de huidige leden weer moesten solliciteren, niet correct. Als wij niet voldeden aan de verwachtingen en er kritiek was op ons functioneren, dan had men ons dat eerder moeten laten weten.'

Kritisch

'Een ding kan ik wel zeggen: in mijn functie van voorzitter van Vereniging Oud Lisse zal ik de nieuwe Monumentencommissie extra kritisch volgen. Dat is zeker.' De selectiecommissie erkent dat de jarenlange ervaring als commissielid van Bosch 'nuttig kan zijn', maar vindt tegelijkertijd dat de archieven voldoende gegevens bevatten, waaruit de nieuwe leden kunnen putten. Aangezien wethouder Guus Mesman met vakantie is, liet in zijn plaats wethouder De Roon weten: 'Het college heeft zich in het geheel niet bemoeid met de sollicitatieprocedure.'

Mesman zei vlak voor zijn vertrek nog wel: 'Deze maand wordt een nieuwe Monumentencommissie geïnstalleerd. Deze mensen zullen alle gebouwen in Lisse onder de loep nemen en kijken welke het waard zijn om op de monumentenlijst te plaatsen. Deze wordt dus flink aangepast. Een aantal van de huidige monumenten kan van de lijst verdwijnen en historische panden uit Lisse kunnen erop komen.' Volgens Mesman worden zoveel mogelijk de wensen van de eigenaars gerespecteerd, maar dient ook het gemeenschappelijk belang in de gaten te worden gehouden. 'Als een pand het waard is om op de monumentenlijst te komen, dan dient dat zorgvuldig overwogen te worden.'