Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 november 2006

Publicatie gedichtenbundel vervult levenswens Francis van Pelt

Voorhoutse schoolkinderen Chantal en Liselotte zien hun gedicht gepubliceerd in boek

Voorhout – De Doe Een Wens Stichting Nederland is in 1989 in Voorhout opgericht en vervult de liefste wens van kinderen tussen de drie en achttien jaar die een levensbedreigende ziekte hebben. In de afgelopen 15 jaar heeft de stichting, onderdeel van de Make-A-Wish Foundation, meer dan 2.000 wensen vervult.

Joep Derksen

Een van de kinderen wiens wens vervuld werd, is Francis van Pelt. Zij had als droom dat haar gedichten gepubliceerd werden. Dat is gelukt en naar aanleiding van haar vraag heeft de stichting alle basisscholen in Nederland gevraagd mee te doen aan een gedichten- en tekeningenwedstrijd met als thema: ‘Dromen en Wensen’. De gedichten van maar liefst twee Voorhoutse meisjes, Liselotte Koen en Chantal van Lierop, zijn opgenomen in het boek.
Tranen
Francis heeft het verschijnen van het boek op 27 september niet meer mogen meemaken, maar in haar plaats namen haar ouders en haar vriend het eerste exemplaar in ontvangst. Tranen van verdriet en toch ook een beetje blijdschap over het verschijnen van de bundel met tekeningen en gedichten zorgde voor een emotioneel moment voor alle betrokkenen. Bij het lezen van de gedichten, die in alle eenvoud door kinderen zijn geschreven en daardoor direct je ziel raken, lopen de rillingen over je lijf. Het openingsgedicht van Francis zelf, ‘De Smeermeneer’, geeft iedere lezer een brok in de keel.

Chantal en Liselotte, beiden elf jaar, vinden het ‘heel leuk’ dat hun gedicht, samen met 60 kunstwerkjes van andere kinderen en professionele dichters zoals Driek van Wissen, Karel Eykman en Herman van Veen, in een boek verschenen is. De echte impact van hoeveel hun werk invloed heeft op het leven van anderen komt ongetwijfeld op latere leeftijd.

Liselotte schreef haar gedicht gedurende een periode van drie weken. Steeds schaafde ze wat aan de tekst om hem helemaal perfect te maken en het eindresultaat was, dat haar gedicht werd gepubliceerd. Ze vertelt: ‘We hebben de gedichtenbundel als prijs gekregen, samen met een ketting en een kussensloop met ons gedicht erop. Ik heb meegedaan omdat ik het maken van gedichten leuk vind. Ik heb al best veel gedichtjes geschreven, wel een stuk of vijftien. Ik voel me niet echt een dichteres want later wil ik sterrenkundige worden.’
Rijmen
Chantal schreef haar gedicht op een namiddag: ‘Eerst wist ik niets te bedenken, maar toen zei mijn moeder: maak maar een gedicht over paarden. Ze zei: ‘Verbeeld jezelf in dat je heel erg ziek bent en wat dan je liefste wens zou zijn.’ Dus dichtte ik hoe fijn het is om met paarden bezig te zijn. Ik koos mijn zinnen door steeds te kijken welke woorden op elkaar rijmden.’

De beide meisjes waren heel enthousiast over de dag waarop de presentatie van de gedichtenbundel in Ouwehands Dierenpark plaatsvond. ‘We kregen gratis snoep en Jacques d’Ancona en Jamai waren er ook! Op de afterparty hebben we handtekeningen verzameld en ’s avonds zagen we Jamai weer op televisie. Hij zei dat hij het heel inspirerend vond hoe wij, de kinderen, kunnen schrijven. Dat was heel fijn om te horen.’

Het boek ‘Dromen en Wensen’, met 60 gedichten en 10 tekeningen, is voor €10,- te koop bij de reguliere boekhandel en alle V&D-vestigingen. Per verkocht exemplaar wordt een euro overgemaakt aan de Doe Een Wens Stichting. Liselotte en Chantal houden op woensdag 1 november, van 15:00 uur tot 17:00 uur, een signeersessie bij Boekhandel Hoek Boek aan de Herenstraat 63 in Voorhout. Voor meer informatie over de Doe Een Wens Stichting Nederland of om een gedichtenbundel aan te schaffen: www.doeeenwens.nl.