Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 december 2006

'Eenrichtingsverkeer in Kapelstraat en Meer en Houtstraat noodzakelijk'

Ondernemersvereniging pleit voor openhouden Kapelstraat

Lisse – De voorzitter van de overkoepelende winkeliersvereniging Alverha, Cor de Vos, maakte gebruik van het burgerspreekrecht tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur, vorige week donderdag. ‘Wat de revitalisering van de Kanaalstraat en de omgeving daarvan betreft, is Alverha het geheel eens over de wenselijkheid om de Kapelstraat op termijn af te sluiten, maar pas na realisering van voldoende parkeergelegenheid aan de zuidkant van Lisse. Dus pas wanneer de circa 500 parkeerplaatsen bij het nieuwe Hobahogebouw gereed zijn.’

Joep Derksen

Alverha voert al geruime tijd overleg met de gemeentelijk ambtenaren van weg- en waterbouw en dit proces verliep volgens De Vos ‘positief en constructief: het is een prachtig plan en voor de straten worden schitterende materialen gebruikt.’ In dat overleg heeft Alverha ook het idee geopperd om van de Kapelstraat eenrichtingsverkeer te maken, maar het college heeft dit voorstel terzijde geschoven en is van plan om de Kapelstraat volledig voor alle verkeer af te sluiten.

De Alverha-voorzitter was zeer ontstemd over dit collegebesluit: ‘Maandenlang hebben we overlegd met de ambtenaren en plotseling worden we voor een voldongen feit geplaatst. Het college stelt dat afsluiting van de Kapelstraat beter is voor de veiligheid dan eenrichtingsverkeer, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. In Sassenheim geldt ook al jarenlang eenrichtingsverkeer door de Hoofdstraat, dwars door het centrum daar. Deze weg is een stuk langer dan de Kanaalstraat, die nog geen 90 meter is en er gebeuren al jaren geen ongelukken daar in het Sassemse centrum.’

Simplistisch

Over de plannen van het college om via een goede bewegwijzering automobilisten sneller naar de parkeerplekken te leiden, zegt De Vos het volgende: ‘Dit is een simplistische veronderstelling. De omleiding die veroorzaakt wordt door het afsluiten van de Kapelstraat zal regelmatig zeer grote overdruk geven over de wegen. Die kunnen de extra capaciteit vaak niet aan. Kortom, eenrichtingsverkeer in de Kapelstraat en Meer en Houtstraat is absoluut noodzakelijk. Een autovrije Kapelstraat is inderdaad aantrekkelijk voor de winkelende consument, maar niet reeds nu. Eerst moet de parkeervoorziening goed geregeld zijn.’

Om zijn beweringen kracht bij te zetten, overhandigde De Vos 131 handtekeningen van middenstanders die tegen de voortijdige afsluiting van de Kapelstraat zijn.

Gezond verstand
De aanwezige raadsleden lieten niet het achterste van hun tong zien. Ze oordeelden dat het een ‘heldere en duidelijke inspraak was over een complexe materie, maar dat het besluit over de eventuele afsluiting van de Kapelstraat pas op 22 februari 2007 genomen wordt. Na afloop van de commissievergadering oordeelde De Vos dat hij ‘een hoop sympathieke geluiden had vernomen van de raadsleden’. ‘Ik hoop dat het gezond verstand zal zegevieren en dat afsluiting van de Kapelstraat pas na voltooiing van voldoende parkeervoorzieningen een feit zal zijn. Dit is ook van belang voor de consument van buiten Lisse, want als zij de auto niet kwijt kunnen, zullen ze naar andere plaatsen uitwijken voor hun boodschappen en aankopen.’