'Afsluiting Kapelstraat meest veilig'
Joep Derksen
Vergeer liet er geen misverstand over bestaan: ‘Afsluiting is de meest veilige manier om rustig te winkelen in het centrum. Om overlast van rondscheurende brommers en pizzakoeriers te bestrijden, zal de politie echter wel goed moeten handhaven. Bromfietsers zijn een bron van gevaar en ergernis en deze vorm van vervoer in een voetgangers- en fietsgebied vereist een handhavingaspect, naast voldoende stallingmogelijkheden. De politie moet hiervoor zorgen, daar ontkom je niet aan.’
De verkeersexpert gaat verder: ‘Daarnaast moet je de verkeersstromen die je naar het winkelcentrum wilt trekken, goed sturen. Al vanaf de rondweg moet je het voor de weggebruikers duidelijk maken waar de parkeerplaatsen zijn, en hoe deze het snelste bereikt kunnen worden. Zeker als je dan ook nog aangeeft welke parkeerlocaties nog vrije plekken hebben, ben je bezig om het winkelend publiek te binden.’
De beste wijze waarop de Kapelstraat afgesloten kan worden, zo vindt Vergeer, is het aanbrengen van beweegbare paaltjes, die op vaste tijden omlaag kunnen gaan om toeleveranciers voor de winkels door te laten. Ook ambulances, brandweer en politie krijgen dan de mogelijkheid om deze paaltjes van afstand te bedienen, zodat tijdens een uitruk geen onnodige wachttijd verloren gaat.
Gratis parkeren
De expert is groot voorstander van gratis parkeren: ‘Stimuleer het kort parkeren nog meer door gebruik te maken van een vrij parkeerregiem binnen bepaalde tijdslimieten. Automobilisten kunnen parkeren met een tijdslimiet door het gebruik van een parkeerschijfzone zoals al in Lisse in gebruik is, of het 3 uur vrij parkeren in een parkeergarage direct bij het centrum.’
Het voorstel van Alverha om van de Kapelstraat een eenrichtingsweg te maken, vond in de ogen van Vergeer geen genade: ‘Dat leidt alleen maar tot harder en roekelozer rijden.’ Ook het argument dat er zelden of nooit aanrijdingen plaatsvonden op de Kapelstraat, werd door politieagent Henk Breuer onderuit gehaald: ‘In 2005 en 2006 vonden in totaal 9 ongevalregistraties plaats, maar het werkelijk aantal aanrijdingen zal ongetwijfeld hoger zijn geweest.’
Parkeerprobleem
Maar Cor de Vos, voorzitter van Alverha blijft strijden voor het open houden van de Kapelstraat: ‘Het gaat ons er om, dat als je de Kapelstraat afsluit en dus de primaire route richting Blokhuis en de Meer en Houtstraat, er veel verkeersdruk komt te liggen op de Nassaustraat en omgeving. Dat is en blijft lastig. Met de afsluiting van de Kapelstraat los je het parkeerprobleem aan de zuidkant van het centrum niet op.’
Wel is hij het eens met de opmerkingen over de aanwijsborden naar beschikbare parkeerplaatsen: ‘Er mankeert inderdaad een heleboel aan de aanduiding van rijroutes naar parkeergelegenheden en het zichtbaar maken of er parkeergelegenheid is. Of je de Kapelstraat nu wel of niet afsluit, hier moet veel aan verbeterd worden. Een van de hoofdredenen om de Kapelstraat open te houden, is om de mensen die van buiten Lisse komen zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Je kunt de prachtigste avenues aanleggen, maar als de consument niet wil komen om te kopen, heb je niets aan die schoonheid.’ Hij besluit: ‘Begrijp me goed, ook ik wil het liefst de Kapelstraat zo snel mogelijk dicht, maar wel pas nadat voldoende parkeergelegenheid aan de zuidkant van het centrum gerealiseerd is. Als volgende week de parkeergelegenheid aan de zuidkant klaar is, mag de week erna de Kapelstraat dicht.’
Archieven
De afsluiting van de Kapelstraat is in het verleden natuurlijk al vaker onderwerp van gesprek geweest. Een duik in de archieven levert interessant leeswerk op. Zo blijkt uit een speciale commissievergadering in oktober 2004 dat toenmalig raadslid Mesman al zei dat een knip in de Kapelstraat moet worden aangebracht. Willem Loos (VVD) ‘sloot zich bij deze woorden aan’. Ed Takken (D66) ‘kon zich geheel vinden in de opmerkingen van de heer Mesman’. Ook Marius Nieuwenhuis was het ‘op alle punten eens met Mesman’. Alleen Nieuw Lisse sprak zich recent uit voor het voorlopig openhouden van de Kapelstraat. Op de website van de partij staat: ‘Nieuw Lisse weet wel dat de afsluiting ná realisering van alle plannen in het centrum een feit zal moeten zijn. Maar niet nu nog, maar pas: ná realisering Hobaho en aansluiting Kanaalstraat met het Hobahoterrein en als er dus, naar alle waarschijnlijkheid, een parkeergarage is onder de Haven/Grachtweg.’
De beslissing of de Kapelstraat wordt afgesloten is nog niet genomen, maar alle voortekenen leiden eigenlijk wel tot de conclusie, dat een meerderheid van de partijen neigt naar voortijdige afsluiting.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home