Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 mei 2007

Stichting gaat promotionele activiteiten stroomlijnen

‘Zitten we wel te wachten op grootschalige popconcerten?’

NOORDWIJK – In een gezamenlijk initiatief van de gemeente en ondernemers is de Stichting Noordwijk Marketing opgericht. Bij de eerste officiële presentatie aan de pers presenteerde de stichting zich als de instantie die in de toekomst alle promotionele activiteiten stroomlijnt en wellicht op zich neemt.

Bestuursvoorzitter van de stichting Henk Kok en wethouder Leendert de Lange introduceerden ook de Noordwijk Guide, een boekje met informatie over Noordwijk, haar historie en de mogelijkheden voor accommodaties, restaurants, activiteiten, wetenswaardigheden en tips. De lancering van de website
www.noordwijk.info is uitgesteld tot 30 april ‘om de site foutloos te laten opereren.’

De Lange: ‘Ons credo is: “Iedereen baat bij de badplaats” en in dat kader heeft de gemeente 160.000 euro gereserveerd om dit initiatief op te zetten. Dit doen we, omdat ook het bedrijfsleven actief betrokken is bij Noordwijk Marketing: de 80 deelnemende bedrijven hebben op dit moment 83.500 euro bijgedragen en dit bedrag zal naar verwachting alleen maar toenemen.’

Kok vult aan: ‘Noordwijk Marketing wil zorgen voor een onderscheidende positionering van Noordwijk als woon-, werk- en badplaats. In dit verband zullen wij vooral beleidsvoorbereidend en richtinggevend actief zijn. Met de deelname van de overheid in dit marketinginitiatief is de consistentie van het beleid gegarandeerd.’
De voorzitter vindt het lastig om de lange-termijndoelstellingen te bepalen en ook is het te vroeg om concrete activiteiten aan te kondigen: ‘Voorlopig worden alle promotionele activiteiten gewoon voortgezet door de organisatoren. In de toekomst ontwikkelen we allerlei arrangementen in de toeristische sector, gebaseerd op de wensen en mogelijkheden van de ondernemers. Via de website is het bijvoorbeeld later dit jaar mogelijk kamers te boeken. Het einddoel dat we voor ogen hebben is het creëren van één faciliterende organisatie waarin alles bij elkaar gebracht wordt op het gebied van evenementen.’

De wethouder voegt hier aan toe: ‘Als gemeente richten we ons niet alleen op Noordwijk aan Zee, maar ook maken toeristen kennis met Noordwijk Binnen. Op een bewolkte dag is dit een perfecte locatie om kennis te maken met het cultuurhistorische centrum van onze plaats. De mensen moeten eerst aan Noordwijk aan Zee denken en dan verrassen we hen met Noordwijk binnen op een schaduwrijke middag. Ook promoten we onszelf als dé uitvalslocatie naar andere toeristische trekpleisters, zoals de Keukenhof, Amsterdam en Den Haag. Tegelijk laten we Noordwijk zien als een geschikte plek om een bedrijf te vestigen.’

In de toekomst vallen nieuw op te zetten activiteiten onder verantwoordelijkheid van Noordwijk Marketing. Ook zijn er gevolgen voor de bestaande activiteiten die georganiseerd worden, zo maken Kok en De Lange duidelijk: ‘We willen bestaande activiteiten combineren tot arrangementen voor verschillende groepen om mensen een extra motief te geven naar Noordwijk te komen.’
De Lange gaat nog een stapje verder: ‘Een deel van het geld dat we als gemeente voor de VVV Holland Rijnland reserveerden hebben we overgedragen aan Noordwijk Marketing. Het totale promotiebudget blijft dus gelijk. Wel gaan we kritisch bekijken wat geschikte evenementen zijn. We willen de dalende trend van bezoekersaantallen en overnachtingen doorbreken en onderwerpen de bestaande dingen aan een kritische blik. Dit seizoen mogen de mensen nog hun ding doen, maar in de toekomst bepaalt Noordwijk Marketing waar de gemeente zich op richt. De vraag die we ons nu stellen is of we zitten te wachten op bijvoorbeeld grootschalige popconcerten op het strand. Culturele activiteiten, natuurwandelingen en nordic walking zijn echter bij uitstek wel geschikt als uithangbord voor de gemeente.’