Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juni 2007

Vaarliefhebbers uiten twijfel over mogelijke Kaagtax

Wethouder Homan overweegt vaarbelasting

TEYLINGEN – Het bestuurscentrum zat woensdagavond 6 juni stampvol met vaarliefhebbers voor Wethouder Bert Homan’s presentatie ‘De Kaag, de mooiste helft van Teylingen’. Na een introductie waarin verteld werd dat de provincie zich terugtrekt uit het onderhoud van de Kaag en dat de gemeente deze taken op zich moet nemen, kwam de aap uit de mouw. De gemeente wil het ligplaatsenbeleid wijzigen en denkt na over het invoeren van een vaarbelasting.

Gemakkelijk had de wethouder het niet, deze avond. Hij begon met de inleiding en bleef hier door de vele onderbrekingen en vragen van de aanwezigen ook in steken. De vele voorbereidde sheets werden overgeslagen zodat Homan alle vragen naar beste kunnen kon beantwoorden. Na een ingelaste pauze werd de vragenronde onverdroten voortgezet. Tussen de vragen door legde Homan uit wat zijn plannen zijn. ‘Het beheerplan van de Kaag richt zich onder meer op het ligplaatsenbeleid voor woonboten, pleziervaartuigen in het buitengebied en in de bebouwde kom, maar ook op de boerenjachthavens. Deze zijn er nog niet, maar komen er wel binnenkort. De gemeente brengt precies in kaart waar zich de ligplaatsen bevinden en een nieuw vergunningenstelsel wordt opgezet. Boten zullen binnenkort moeten voldoen aan richtlijnen wat de maximum hoogte, diepte, grootte en kleurstelling betreft. Op elke plek in Teylingen is straks een vergunning nodig voor het aanleggen van een boot.’

Vergunning

Duidelijk werd dat Homan ook het invoeren van een vaarvergunning aan het overwegen is. De gemeente kan met deze Kaagtax eisen dat de Kaag voor het deel van Teylingen alleen bevaren mag worden met een vaarvergunning, zodat iemand met een motor van meer dan 4 pk de Kaag alleen mag bevaren met zo’n vergunning. Het bewijs voor het hebben van die vergunning zou een sticker kunnen zijn die op de boot is bevestigd. Homan: ‘Doel is om dit beleid in de komende anderhalf jaar af te ronden, maar garanties krijgt u alleen op magnetrons. Uiteindelijk moet wel het onderhoud van de Kaag deels door de gebruikers betaald worden. Overigens is er nog niets zeker, want als je al een vaarvergunning gaat opleggen moet je er ook zeker van zijn dat een zeer groot deel van de varenden deze belasting ook gaat betalen en niet dat 60% doorvaart.’

Veel aanwezigen twijfelden aan het succes van het invoeren van de Kaagtax en ook de wethouder was niet 100% overtuigd, zo liet hij weten: ‘We hebben er als gemeente ook twijfels over of het haalbaar is, maar het ontslaat ons niet van de verplichting om hiernaar te kijken. Onderhoud kost namelijk geld. Aan de andere kant dacht vijftien jaar geleden niemand dat beprijzing op wegen mogelijk zou zijn en dat gaat waarschijnlijk toch gebeuren. Dan zeg ik: ‘Waarom zou dat niet gelden voor beprijzing op vaarwegen?!’