Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 juni 2007

Winkelend publiek rustig over nieuws pinpasfraude

TEYLINGEN – Het gesprek van de dag is de pinpasfraude die zich vanuit een winkel in Sassenheim als een olievlek heeft uitgebreid. Honderden mensen zijn financieel benadeeld en de banken en politie hebben de handen ineengeslagen om de onderste cent boven te krijgen. Toch trekt het publiek in de winkelstraten zich weinig aan van alle ophef en shopt erop los.

Een nuchtere Voorhouter kwam tot de volgende conclusie: “Uiteindelijk wordt het geld van de bank gestolen, want deze instantie is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen.” Kees en Monique van Duijvenvoorde uit Leiden liepen door het hart van het Voorhoutse winkelcentrum. Via de lokale radio had de echtgenoot van de pinpasfraude gehoord, maar ze hadden hun pinpas gewoon gebruikt bij een winkel.

Ter hoogte van slagerij John Voordouw loopt mevrouw Sip uit Katwijk. Op de vraag of ze nu voorzichtiger is met het gebruik van de pinpas antwoordt ze: “Pinpasfraude? Daar weet ik niets van. Goed dat je het vertelt!” De Voorhoutse Martine van Kralingen “hoorde de mensen over niets anders praten. Het is het gesprek van de dag: bij de kapper, slager en bakker hebben de mensen het erover. Wel is het prettig te weten dat alles vergoed wordt.”

Afschermen

Ilonka Bakker, marketing en communicatieadviseur van de Rabobank Bollenstreek, vertelt dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn: “Alle passen die bij de Scapino gebruikt werden in de afgelopen maanden, zijn preventief geblokkeerd. De betreffende personen hebben een brief ontvangen met daarin uitleg over de reden van de blokkade.” De bank neemt verder vooralsnog geen maatregelen om het skimmen te voorkomen. “We adviseren de mensen om bij het pinnen de eigen pincode altijd goed af te schermen.”

Yvette Verboon van de afdeling persvoorlichting politie Hollands-Midden, onderschrijft het belang om de pincode altijd af te schermen, al had het in dit geval voor de slachtoffers niets uitgemaakt: “Alle pasgegevens zijn digitaal gecopieerd, dus ook de pincode. De reden dat zoveel mensen slachtoffer zijn geworden is dat het heel moeilijk herkenbaar was dat het pintoestel geskimmed werd. Het viel niet op en het bewuste skimapparaat leek onderdeel te zijn van het pintoestel.”

De logische vraag is natuurlijk, hoe zo’n skimmer op het pintoestel geplaatst kan worden. Dat doe je niet zomaar overdag terwijl er personeel en klanten rondlopen. Kan het zijn dat er assistentie is verleend door de medewerkers van de zaak zelf? “Hierop kunnen we natuurlijk geen antwoord geven. Het antwoord op een vraag als deze maakt onderdeel uit van het onderzoek. Het is echter wel zo dat zo’n aparaatje apart op een pintoestel moet worden gezet”, aldus Verboon.

Ze geeft nog wat extra informatie: “Bij de politie hebben nu zo’n 245 benadeelden zich gemeld. Alle meldingen worden onder 1 aangifte behandeld. Wat er verder nog bij de banken gemeld is weet ik niet. Die 245 is dus niet het exacte aantal, maar wel het aantal dat bij de politie bekend is.” Inmiddels is ook duidelijk dat bij Scapino in Sassenheim de skimapparatuur in beslag is genomen voor verder technisch onderzoek. Het gaat om een betaalautomaat waar de skimapparatuur op geplaatst is. Daar kan uiteraard iedereen pinnen van welke bank dan ook, dus de gedupeerden zijn klanten van alle banken.”