Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 september 2007

Burger beoordeelt herinrichting

LISSE – Meer dan 30 inwoners bezochten de informatieavond over de herinrichting van de Vennestraat en de 1e Poellaan, die in het voorjaar van 2008 uitgevoerd zal worden. De reacties waren over het algemeen positief.

In de nieuwe situatie worden de wegen duurzaam veilig ingericht: zo wordt de 1e Poellaan geasfalteerd en komen er aan beide zijden rode fietssuggestiestroken van 1,50 meter breed. Het huidige wegdek zelf wordt ook breder, maar wel komt er een dubbele doorgetrokken streep in het midden, zodat inhalen verboden is. Alleen bij de inritten worden deze strepen doorbroken, zodat het verkeer de weg op en af kan. Aangezien het een gebiedsontsluitingsweg is, blijft de maximumsnelheid 50 km per uur.

Willem Eijk, projectleider voor de gemeente Lisse legt verder uit: ‘Aan de zuidzijde blijven de parkeerplaatsen bestaan. De bushaltes verdwijnen wel, maar die worden ook al lang niet meer gebruikt. Op de ene halte komen extra parkeervakken, aan de noordzijde gaat de halte op in een trottoir en een groenstrook. Aan de achterzijde van de woningen aan de Van Matenesselaan worden de plantvakken heringericht en achter iedere woning komt een nieuwe boom te staan. Het gaat hier om 23 pyramideeiken.

De Vennestraat wordt verkeersluw gemaakt: een 30-km zone wordt ingesteld tussen Openbare Werken en de 1e Poellaan. Er worden klinkers en twee verkeersdrempels aangelegd: dit alles heeft tot doel om het vrachtverkeer gebruik te laten maken van de 1e Poellaan. Aan het einde van de Vennestraat komen wel vijf parkeerstroken van 13 meter naast de weg, waar het de vrachtwagens geparkeerd kunnen staan. Hiervoor worden naar verwachting twee bomen gekapt.

In beide straten wordt tegelijkertijd de riolering vervangen wordt voor een systeem waarbij afvalwater en regenwater in twee aparte buizen vervoerd worden. Regenwater is namelijk veel schoner dan afvalwater en door het niet met elkaar te mengen, is veel minder geld en energie nodig om het regenwater weer voor gebruik geschikt te maken.